چگونه در جوانی ثروتمند شويم؟ – قسمت 8

چگونه در جوانی ثروتمند شويم؟ - قسمت 8

“دولوپر شويد!” اين پنجمين قانون طلايي برج‌ساز جوان است.

افراد تازه كار به واسطه اين كه محصول جديدي دارند و يا فرصتي تازه براي ثروتمند شدن‌شان فراهم شده هيجان زده مي‌شوند. متأسفانه اكثر افراد بيش از آنكه روي سيستم و طرح كاري خود تمركز و سرمايه‌گذاري كنند بر روي محصول تمركز مي‌كنند. به تفاوت ميان سيستم و محصول بيانديشيد!

مثلاً سوالات و پاسخ‌هاي كنكورهاي گذشته را همه دارند، شما نيز مي‌توانيد با پول نه چندان زيادي يك دوره از آن را براي خود خريداري كنيد (محصول)! ولي چه موضوعي باعث شده كه برخي افراد از اين راه بسيار ثروتمند شوند؟ (سيستم!)

هم چنان كه در مقالات قبل اشاره شد، زماني كه درآمد يا پول‌سازي شما به كار فيزيكي (كارمندي، خويش‌فرمايي) وابسته است، بسته به ظرفيت كار، درآمد شما ازدياد مي‌يابد اما محدود است؛ درست همانند يك ترموستات!

از طرفي زماني كه درآمد شما از طريق تمركز بر دارايي‌ها به دست مي‌آيد، بسته به ظرفيت دارايي، درآمد شما از طريق كار غير فيزيكي توسعه مي‌يابد. با اين مدل؛ شما دائماً بايد ترموستات مالي خود را ارتقا داده و در نهايت آن را برداريد. درست تشخيص داده‌ايد در دنياي پول هيچ محدوديتي وجود ندارد، البته اگر بدانيد مشغول چه كاري هستيد. همين الان بزرگ‌ترين عددي كه در كسب و كار خود استفاده نموده‌ايد را روي كاغذ به عدد و حروف بنويسيد!

توجه كنيد يك واحد صنفي مثل يك سوپر ماركت محلي نمي‌تواند چك 800 ميليارد دلاري بنويسد! درست متوجه شديد توسعه يك قابليت است. همچنان كه يك واحد صنفي با رشد پايين ممكن است در يك سيكل كاري به دو واحد صنفي تبديل شود؛ ولي آيا توجه كرده‌ايد؛ اين مثال در مورد يك ستاره موسيقي، ورزشي، مخترع و … چگونه تعبير مي‌شود؟

با اين مقدمه مي‌خواهم به مفهوم دولوپ و دولوپر بيردازم. خوب دولوپ چيست و دولوپر كيست؟

گاهي اوقات به وسيله‌ي يك ايده و يا يك اختراع كسب و كاري ارزش افزوده پيدا مي‌كند؛ درست مانند كشف يك دارو! گاهي اوقات با پرزنته، زميني ارزش افزوده پيدا مي‌كند، گاهي اوقات با ديوار كشي در اطراف يك زمين مي‌توان ارزش آن را ارتقا داد. گاهي اوقات يك طرح تجاري، گردشگري، و … ارزش افزوده را بالا مي‌برد. گاهي اوقات يك برند مانند برج‌ساز جوان در تجارت املاك تجاري و اداري نقش ارتقا دهنده پيدا مي‌كند.

واژه دولوپر در مفهوم كلي به معني ارتقا دهنده، خالق، آشكارساز و توسعه دهنده مي‌باشد. اين واژه  (Develop+er)، از سال 1833 به معناي “شخصي كه ارتقاء مي‌دهد” وارد گفتمان رايج مردم شد. به تدريج از سال 1869 به بعد در عكاسي براي ناميدن محلول مخصوص ظهور عكس از اين وا‍ژه استفاده شد. پس از سال 1983 نيز به شخص يا شركتي كه زمين‌ها را خريداري كرده و در آن‌ها مستغلات ساخته و سپس آن‌ها را مي‌فروشد، دولوپر املاك و مستغلات گفته مي‌شود. اما در فرهنگ لغات تعاريف زير براي دولوپر آورده شده است.

  • كسي يا چيزي كه توسعه و بسط مي‌دهد.
  • در عكاسي، محلولي شيميايي براي ظاهر كردن نگاتيو عكس (آشكار ساز)
  • كسي كه بر ظرفيت‌هاي شهري و يا حومه‌اي املاك و مستغلات سرمايه‌گذاري كرده و آنها را از طريق تقسيم اراضي به حوزه‌هاي مسكوني، ساخت خانه و فروش؛ آنها را توسعه مي‌دهد.
  • شخص يا عاملي كه چيزي را ارتقا مي‌دهد، به ويژه شخصي كه دارايي را توسعه مي‌دهد.

 

 

نویسنده: مهندس علی رجبی ابهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *