چگونه در جوانی ثروتمند شویم؟ – قسمت 7

چگونه در جوانی ثروتمند شویم؟ - قسمت 7

در در این مقاله می‌خواهم درباره‌ی رویکردی نو از نظریه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی، یعنی “نگهداشت ارتباطات در بستر زمان” با مکانیزم ارتقاء توسعه ارتباطات (کمی و کیفی) تا تبدیل شدن یک ساختار بحث کنیم.

سازمان یا کسب و کار شما در ابعاد کلان‌تر علاوه بر ارتباط با کنش‌گران تجاری؛ نیاز به ارتباط با لایه‌های بالاتر اتاق‌فکرهای دولتی، فعالان بازار، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی، رسانه‌ها و جراید کثیر الانتشار، وزارتخانه‌ها، استانداری‌ها، شوراها، شهرداری‌ها، دانشگاهها، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شرکت‌های تأمین سرمایه و از همه مهم‌تر جایگاه مردمی دارد. در مقیاس گسترده این امر نیاز به صرف زمان و هزینه‌ی زیادی است.

لازمه‌ی همکاری پایدار، پیش‌رو، خود ارتقاء و خود توسعه این است که جریان‌ها بصورت سازمان یافته و همگرا طراحی و پیاده‌سازی شوند تا نهایتاً در مقابله با موضوعات محیطی تبدیل به فرصت‌های کاری شوند و صد البته لازمه‌ی این کار احاطه بر تکنولوژی مدیریت فکر (اتاق فکر) است. همه‌ تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی مدرن امروز در اختیار اراده، هنر و تفکر شماست، تا بتوانید آینده‌ای روشن و درخشان را در پرتو فرهنگ تجاری خود به جهانیان عرضه کنید. اما برای این کار نقشه‌ی راه لازم است.

ایجاد، توسعه، حفظ و استمرار این ارتباطات نیاز به فرهنگ‌سازی در بعد درون سازمانی و برون سازمانی دارد. به این مفهوم که همه‌ی مرتبطین با شما می‌بایست سیاست‌ها و اهداف سازمان شما را ترویج کنند و لازمه‌ی این کار این است که شما به تکنولوژی “جریان‌سازی” اشراف داشته باشید.

توجه داشته باشید که جریان‌سازی مفهومی فراتر از شبکه‌سازی را در بر می‌گیرد.

“جریان‌سازی” به مجموعه برنامه‌هایی گفته می‌شود که منجر به تغییر و یا ایجاد رفتار، نگرش، گرایش و نظام ارزشی خاص به صورت زاینده و پیشرونده بر اساس جریان مورد نظر در جامعه مخاطب گردد. در حقیقت جریان‌سازی نقش کاتالیزوری میان برنامه‌های طراحی شده و جلب مشارکت‌های اجتماعی (فرهنگ‌سازی) دارد. اگر یک جریان بتواند با رواج عقلانیت زمینه را برای فرهنگ‌پذیری رهبران جامعه، بزرگان، نخبگان و … فراهم آورد؛ از طریق شخصی‌سازی، رقابت‌های گروهی و اهرم‌های اعمال نفوذ می‌تواند اقبال و ظرفیت لازم را برای فرهنگ‌سازی بدست آورد. در ادامه در مورد ده فرمان کاربردی چهارمین قانون طلایی برج‌ساز جوان یعنی “جریان‌سازی و جلب مشارکت‌های اجتماعی” بحث می‌کنیم.

ده فرمان کاربردی چهارمین قانون طلایی برج‌ساز جوان یعنی “جریان‌سازی و جلب مشارکت‌های اجتماعی”

1- انتشار هدفمند کتاب‌های مهارت‌های کاربردی کسب و کار، جريان مستمري براي خلق چشم‌اندازها و افق‌هاي جديد برای مخاطبان شماست. توجه نمایید کتاب علاوه بر آموزش، نگرش مخاطبین شما را تغییر می‌دهد. بسیار دیده می‌شود که شرکت‌ها در هدایای تبلیغاتی تقویم و یا اشیاء زینتی هدیه می‌دهند. هدیه باید متناسب و در شأن مخاطب باشد. اگر توان تولید و انتشار سیاست‌‌های کاری شرکت خود را ندارید، از طریق یک مجموعه همکار این کار را انجام دهید. در محصولات آنها اسپانسر شوید و از ایشان بخواهید بصورت نرم شرکت شما و سیاست‌های کاریتان را در محتوی لحاظ کنند.

2- از یک نشریه مطبوعاتی نیز در ترویج سیاست‌های شرکت خود استفاده نمایید. توجه نمایید مخاطب حوزه مطبوعات با کتاب متفاوت است. ضمن اینکه شبکه توزیع مطبوعات سریعتر عمل می‌کند. از صاحبنظران بخواهید بصورت علمی به تبیین سیاست‌های تجاری شرکت شما بپردازند.

3- بطور دائم در برگزاری سمينارها فعالیت و یا مشارکت کنید. سمینارها بعنوان یکی از ساختارهای جدید عصر تکنولوژی بهترین جریان؛ خلق و توسعه ارتباطات، ارتقاء دانش، ارتقاء بصیرت و بروز رسانی اطلاعات هستند که افراد موفق بطور مستمر در آن حضور می‌یابند. بنابراین برگزاری این قبیل مراسم‌ها ظرفیت لازم برای جذب افراد خوش فکر و ترویج سیاست‌های شرکت شما را فراهم می‌کند.

4- بصورت مداوم در نمايشگاه‌ها شركت كنيد. آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود را در نمایشگاه عرضه نمایید. بهترین افراد را برای معرفی شرکت خود به مخاطبین انتخاب نمایید. با استفاده از یک گروه رصد در محیط نمایشگاه به بررسی دستاوردهای همکاران خود مبادرت نمایید. نمایشگاه‌ها بهترین محیط ایجاد ارتباطات کاری با همکاران و بصورت ویژه با مقامات بازدید کننده هستند.

5- اتاق فکر خود را تقویت کنید و بصورت سازمانی به اداره‌ی آن بپردازید. شما باید در حیطه تخصصی خود صاحب نظر و صاحب سبک باشید، بطوریکه افراد خاص تمایل به حضور در اتاق فکر شما و یا استفاده از اعضای اتاق فکر در مناسب دولتی و انجمن‌ها باشند. لازمه‌ی این کار ارتباط موثر و مداوم با اتاق فکرهای دولتی، انجمن‌ها و صاحب‌نظران است. بسیاری از افراد تمایل ندارند در بدنه مالکیتی و یا مدیریتی شرکت شما باشند؛ در حالیکه اتاق فکر محیط مناسبی برای حضور افراد خاص است.

6- برای اعلام توان سرمایه‌گذاری و مشارکت خود در پروژه‌ها برنامه‌ریزی کنید. بسیاری افراد به دنبال سرمایه‌گذار و مشارکت کننده هستند. به این ترتیب شما می‌توانید از کم و کیف پروژه‌ها آگاه و یا در آنها سرمایه‌گذاری و مشارکت کنید.

7- در انجمن‌ها، تشکل‌های صنفی و اتحادیه‌ها عضو شوید و تلاش کنید در پست‌‌های مدیریتی سهم داشته باشید.

8- با برگزار کنندگان مراسم‌ها ارتباط بگیرید و از ایشان بخواهید برای اعضای اتاق فکر شما سخنرانی ترتیب دهند. یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، سخنرانی کردن در مراسم‌ها و یا حضور در صدا و سیما می‌باشد. با سخنرانی 10 الی 20 سال جلو می‌افتید.

9- برای نشریات مقاله بنویسید. بسیاری از مدیران سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی برای اینکه در جریان مسائل روز باشند نشریات خاصی را مطالعه می‌کنند. چنانچه مقاله شما مورد توجه قرار بگیرد در لیست همکاری و ارتباط این سازمانها قرار می‌گیرید.

10- جریان‌سازی!  تمرین و تکرار تا موفقیت!

 

نویسنده: مهندس علی رجبی ابهری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *