واکاوی اتاق فکر شبکه امنیت ملی آمریکا (nsnetwork)

این مرکز را می‌توان از جمله اندیشکده‌هایی دانست که در پی افزایش اهمیت امنیت ملی آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر بوجود آمده است. شبکه امنیت ملی فعالیت خود را از ژوئن 2006 در واشنگتن آغاز نمود. موسس آن رند بییرز کارشناس ضد تروریسم دولت بوش بود که در انتخابات ریاست جمهوری 2004 مشاور امنیت ملی جان کری نامزد دمکرات بود. وی در سال 2009 از این مرکز کناره‌گیری نمود. ریچارد هالبروک نیز پیش از آن که به عنوان فرستاده اوباما در افغانستان و پاکستان به آن منطقه برود در هیات مشاوران این مرکز عضویت داشت.

در بخش مربوط به ابتکارهای این اندیشکده بخش ویژه‌ای مربوط به ایران وجود دارد. به باور این اندیشکده ایران در سال‌های پیشرو به عنوان اولویت در سیاست ایالات متحده باقی خواهد ماند.

علت این امر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نقض حقوق بشر در ایران، منابع گازی و نفت موجود در ایران، نقش ایران در تحولات خاورمیانه و … ذکر شده است. به تبع با وجود چنین بخش ویژه‌ای در این مرکز مطالب متعددی نیز راجع به ایران در این اندیشکده منتشر می‌گردد که نگاه اغلب آنها به ایران به عنوان یک تهدید می‌باشد.

از جمله این مطالب میتوان “اجماع کارشناسان سیاست خارجی: توافق با ایران توافق خوبیست” یا “کنگره باید از مذاکرات ایران حمایت کند تا اینکه برای آن مانع ایجاد کند” اشاره کرد. این مرکز در مطلب دیگری به پنج تلاش دیپلماتیک آمریکا در سال 2013 پرداخته است که اولین آنها مرحله اول توافق هسته‌ای با ایران است.[1]

[1] http://nsnetwork.org/top-five-diplomatic-efforts-of-2013/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *