هوش مالی ۵: بهبود اطلاعات مالی خود

هوش-مالی-۵-بهبود-اطلاعات-مالی-خود

یکی از ارکان اساسی افزایش هوش مالی و درآمد “هوش مالی ۵: بهبود اطلاعات مالی خود” است.

در حقیقت تمام نتایج خوب و بد اقتصادی از تصمیماتی است که از ترکیب تجربه، دانش و پردازش اطلاعات حاصل می‌شود. اما این مهم چگونه در مغز شما اتفاق می‌افتد. اجازه دهید بحث را با تعریف هوش شروع کنیم.

هوش (Intelligence) چیست؟

روان‌شناسان، هنوز تعریف قابل قبولی از هوش ارائه نداده‌اند، ولی همۀ آنها در این متفق‌القولند که:

هوش فعالیت قوای ذهنی موجود زنده می‌باشد که به وی امکان می‌دهد خود را با محیط سازگار سازد و در موقعیت‌های مختلف محیط، از خود رفتارهای خاصی را نشان دهد.

بنابراین؛ ‌هوش عبارت است از استعدادی که به فرد امکان می‌دهد تا از خود رفتاری بروز دهد که آن رفتار، او را با محیط سازش دهد و بتواند مسائل و مشکلات جدیدی که پیش می‌آید، حل کند.

به بیان بهتر؛ هوش جریان هدایت، ترکیب دانش، تجربه و اطلاعات دریافتی در جهت یک اقدام ا‌ست.

هوش = جریان هدایت (دانش + تجربه + اطلاعات دریافتی)

چرا هوش مالی افراد رشد نمی‌کند؟

تحقیقات مختلف دانشمندان، نشان می‌دهد که معمولاً رشد ذهنی میان سالهای 14 الی 18 سالگی به حد کمال می‌رسد.

رشد ذهنی افراد کم هوش و عقب مانده‌های ذهنی، در سنین پایین متوقف می‌شود.

بعد از اینکه رشد ذهنی و هوشی به حد کمال خود رسید، بهرۀ هوشی افراد معمولاً ثابت می‌ماند و ممکن است فقط در صورتی که تغییر محیطی و تربیتی بیشتر باشد، چند واحد افزایش و یا برعکس کاهش یابد.

گفته می‌شود که فعالیت هوشمندانۀ آدمی، از زمانی شروع می‌شود که شروع به صحبت کرده و از قدرت زبان خود استفاده می‌کند و تا زمانی که کودک زبان باز نکرده، هوش او شبیه هوش حیوان است؛ یعنی بیشتر جنبۀ حسی و کشفی دارد، لکن همین که این وسیله را در اختیار خود می‌گیرد، با قالب لفظی تصورات و معانی آشنا می‌شود و این آشنا شدن با کلمات و روابط آنها، برای جریان افکار او وسائلی مفید می‌گردند و خاطرات او در این قالب‌ها به آسانی نگاهداری شده و به او اجازه می‌دهند چیزی را که مستقیماً حس نمی‌کند، به تصور آورد و از تجربۀ گذشته برای رفع مشکلات زندگی و حل مسائل گوناگون استفاده کند.

همه می‌دانیم در مدارس، درباره‌ی دانش مالی و پول به ما چیزی یاد نمی‌دهند و اکثر افراد تا سنین بالا فقط به تحصیلات دانشگاهی اکتفا می‌کنند؛ بنابراین دلیل عدم رشد هوش مالی افراد به سادگی قابل درک است! و اینچنین است که وقتی صحبت بر سر هوش دانشگاهی باشد، شما می‌توانید هم‌تراز یک نابغه باشيد، اما وقتی بحث به هوش مالی می‌رسد، شاید مشابه یک فرد کودن به‌نظر برسید!

موفقیت مالی مرهون پردازش اطلاعات، تصمیم و اقدام سریع

همچنان که مشاهده می‌کنید تمام اقدامات مالی شما در حقیقت منجر به ارتقاء دانش مالی و اقتصادی و تجربه شما می‌شود.

آنچه در اینجا حائز اهمیت است که بتوانید “داده (data)” و “اخبار (news)” را در جمع آوری و سپس با گنجاندن آن در زمینه به “اطلاعات (information)” تبدیل و در انتها با پردازش، فرآیندسازی و پیکربندی و طبقه بندی اطلاعات مرتبط اقدام صحیح اقتصادی برسید که “دانش (knowledge)” نام دارد.

داده‌ها معمولاً اقلام گسسته و جدا از زمینه هستند مانند سیصد سهم.

وقتی داده‌ در زمینه گنجانده می‌شود تبدیل به اطلاعات می‌شود مانند سیصد سهم در شرکت ستوس.

فرآیندسازی اطلاعات در الگوهای گسترده‌تر و طبقه بندی و پیکربندی و تبدیل به الگوهای مرتبط دانش اقتصادی نام دارد. مانند سیصد سهم در شرکت ستوس که در بازار رو به رونق فعلی، ارزش آن 15 درصد بالا رفته، اما احتمال دارد تا 50 درصد افزایش پیدا کند. بنابراین باید قبل از تشکیل صف خرید، اقدام فوری صورت پذیرد.

دانش ذاتاً رقابت ناپذیر و ناملموس است. هر چه از دانش استفاده کنید افزایش می‌یابد و با بکارگیری کم نمی‌شود و تمام نشدنی است.

اندازه گیری دانش اقتصادی ذخیره شده در انبار مغز بسیار سخت است و هیچ محدودیتی نیز در اندازه ارتقاء آن وجود ندارد.

وقتی شما در مقام رتبه بندی وزنه برداری قرار دارید افراد تقریباً در یک محدوده رقابت می‌کنند و در نهایت مثلاً دویست کیلوگرم است. اما اندازه گیری و مقایسه قدرت فکر اندیشمندان با افراد عادی امکان پذیر نیست.

اما چگونه صاحب دانش (knowledgeble) می‌شویم. انبار مغز اعداد، نمادها، واژه‌ها، تصاویر و خاطرات را جمع، تفریق، ترکیب و بازآرایی می‌کند و آنها را با احساسات ترکیب می‌کند تا افکار جدیدی بسازد.

قانون مور و همبستگی اطلاعات و ارتباطات

اما بخش اعظم دانش در مغز دیگران است. بنابراین فقط کافیست بپرسید. بنابراین در “هوش مالی ۵: بهبود اطلاعات مالی خود” ارتباطات نیز مهم می‌شود.

قانون مور می‌گوید که اطلاعات و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت هستند و هر 18 ماه دو برابر می‌شوند، و این یعنی هر یک از ما لازم است هر 18 ماه اطلاعات خود را دو برابر کنیم و گرنه در خطر عقب ماندگی قرار می‌گیریم.

به همین دلیل است که در عصر تکنولوژی، آنچه یاد می‌گیرید، به اندازه اینکه چقدر سریع یاد می‌گیرید، اهمیت ندارد.

برای اکثر مردم چه تحصیل‌کرده باشند، چه نباشند، آنچه می‌دانند برایشان ارزش پولی ندارد، و آنچه نمی‌دانند چیزی است که گران‌ترین است.

در گذشته، هوش به مفهوم توانایی ذهنی بود؛ درحالی‌که  امروزه، هوش بیشتر به مفهوم ایجاد و توسعه ارتباطات بیشتر است.

در نتیجه افرادی که دور و برتان هستند، می‌توانند برای شما اهرم‌های مثبت یا منفی محسوب شوند. شاید از خودتان بپرسید، چند نفر دور و برتان هستند که می‌خواهند شما را عقب بکشند و چند نفر شما را به جلو سوق می‌دهند. وقتی پای پول به میان می‌آید، روابط شما می‌تواند اهرم قدرتمندی برایتان محسوب شود.

دانش (knowledge) منسوخ (obsolete) و فاصله زمانی

شاید بسیاری از افکار مورد علاقه ما دانسوخ (obsoledge) باشد و فرزندان‌مان را به شدت بخنداند.

فاصله زمانی به مفهوم اختلاف زمانی بین ارائه یک ایده جدید و پذیرش آن توسط صنعت است. فاصله زمانی در صنعت کامپیوتر 1 سال، در هوا و فضا 2 سال و در صنایع آموزش و ساخت و ساز 50 سال است.

با تعمیم مفهوم فوق به موضوع اقتصاد در بسیاری موارد فاصله زمانی در یک ایده برای سرمایه‌گذاری به کوتاهی چند ثانیه در بورس و شاید با تاخیر کوتاه در بخش‌های دیگر اقتصادی است.

در آینده نزدیک دانش و تخصص جای منابع طبیعی را می‌گیرد. در این دوره از زمان تنها دارایی نیرومندی که داریم مغز است و بدانید اطلاعات و هوش است كه شما ثروتمند مي‌سازد … نه طلا. امروزه طلا همه جا فراوان است، تنها اشکال این است که چشم بسیاری از مردم برای دیدن آن آموزش نیافته است.

از سال 1933 که روزولت قیمت هر اونس طلا را از 20 دلار به 35 دلار تغییر داد، قیمت طلا به حدود 1600 دلار رسیده و طبق پیش‌بینی‌ها در چند سال آینده ممکن است به 3000 دلار برسد و این یعنی یک تورم 150 درصدی در جهان.

و این یعنی شما ارزان تر کار کنید و گران تر بخرید.

هوش مالی ۵: بهبود اطلاعات مالی خود یکی از چالشی‌ترین موضوعات هوش مالی است.

اگر شما فلسفه یا ریاضیات تدریس می‌کنید، موجب انتقال دانش به دیگران می‌شوید. اما در اقتصاد، تجارت و کسب و کار موضوع بسیار متفاوت است. شما باید از دانش فراتر رفته و نگرش‌ها را تغییر دهید تا بتوانید به دیگران کمک کنید.

امیدوارم در این مقاله توانسته باشم موضوع را خوب برای شما جا بیاندازم.

به شما توصیه می‌کنم برای مطالعه بیشتر به فصل نهم کتاب پرفروش هوش مالی خود را افزایش دهید مراجعه نمایید.

لینک خرید کتاب هوش مالی خود را افزایش دهید؛

لینک خرید کتاب هوش مالی خود را افزایش دهید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *