هوش مالی ۱۲: مشارکت جو باشید!

هوش-مالی-۱۲-مشارکت-جو-باشید

هوش مالی ۱۲: مشارکت جو باشید!؛ ششمین هوش مالی پیشرفته است که شما به دلیل تغییر در مدل‌های کسب و کار، برای ارتقاء ثروت و افزایش درآمد به آن نیاز دارید.

 تغییر بنیادین در مدل‌‌های شکار پروژه

در گذشته چند دوست کنار هم جمع می‌شدند و یک شرکت ثبت می‌کردند.

در ادامه برای شرکت خود یک رتبه می‌گرفتند و در مناقصات شرکت می‌کردند.

بنابراین اخذ ضمانت‌نامه و توان فنی و اجرایی و داشتن مقداری سرمایه برای پیشرفت، کافی بود.

باهوش‌ترها برای دسترسی به پروژه‌های بزرگ‌تر و بهتر، تشکل‌های صنفی تشکیل می‌دادند و با جذب بزرگان صنف خود، به پروژه‌های بهتری دسترسی پیدا کرده و به روند رشد خود سرعت می‌بخشیدند.

از آنجا که تأمین سرمایه معمولاً توسط کارفرما صورت می‌گرفت، بیشتر شرکت‌ها از نوع پیمانکاری، مهندسی، مشاور و … بودند.

الگوی پیشرفت و تعالی در این سازمان‌ها به این صورت بود که بر اساس توان فنی و اجرایی در مناقصات شرکت می‌کردند و به تدریج با ارتقاء رتبه به دنبال پروژه‌های بزرگ‌تر می‌رفتند.

مدل فوق، حاصل تکامل اجرای پروژه‌های تک عاملی (دولت)، دو عاملی (دولت ـ پیمانکار) و سه عاملی (دولت، پیمانکار و مشاور) است.

اما رشد فزاینده تقاضا برای توسعه زیرساخت، ارتقاء استاندارد زندگی، تکنولوژی‌های پیشرفته و مدیریت کارآمد و همچنین بحران بدهی در کشورهای در حال توسعه و عواقب ناشی از اخذ وام به‌صورت سنتی، دولت‌ها را در فشارهای بالای تأمین سرمایه قرار داد.

نقطه‌ی مشترک بسیاری از اقدامات اقتصادی دولت‌ها در برخورد با محدودیت‌‌های مالی و تأمین منابع برای مواجهه با موج سنگین تقاضای توسعه، ایجاد تغییر و تحول در مدیریت اقتصادی است؛ به‌نحوی که زمینه‌سازی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی استراتژی اساسی اتخاذ شده توسط این دولت‌ها در سه دهه اخیر به شمار می‌رود.

بنابراین جهت سرعت بخشی به تقاضای بسیار بالای توسعه، الگوهای کسب و کار متحول شد و جهان به سمت پروژه ‌محوری حرکت کرد.

از این زمان به بعد، پروژه‌ها، به‌عنوان عامل اصلی در ایجاد تیم‌های کاری با عملکرد بالا مورد ملاحظه قرار گرفتند و مشارکت عمومی ـ خصوصی جایگزین روش‌های قبل شد.

آنچه موضوع مشارکت عمومی ـ خصوصی را از مفهوم خصوصی‌سازی متمایز می‌کند، این است که در بحث مشارکت عمومی ـ خصوصی دولت‌ها وظایف قانونی و مسئولیت‌های حاکمیتی خود را حفظ و با تقبل بخشی از ریسک سرمایه‌گذاری و به حداقل رساندن آن، زمینه تشویق بخش خصوصی را برای به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های خود فراهم می‌آورند.
این مهم باعث اضافه شدن عوامل تخصصی سرمایه‌گذاران، مشارکت‌کنندگان، توسعه‌دهندگان، مهندسی قرارداد، و بهره‌برداران به اجرای پروژه‌ها شد.
با توجه به ویژگی‌های خاص هر پروژه و شرایط اقتصادی، قانونی، سیاسی و … هر کشور، از روش‌های متداول در اجرای پروژه که با دخالت بخش خصوصی همراه است می‌توان به PPP، PSPP، BOT،EPCF و … اشاره نمود.

مشارکت، استراتژی اساسی ارتقاء

هم اکنون با پیچیده‌تر شدن مناسبات بین‌المللی و اعمال تحریم‌ها و تمایل به شتاب‌بخشی به روند توسعه، دولت‌ها ضمن در دستور قرار دادن تسویه بدهی‌های قبل؛ به کاهش وابستگی بودجه خود به فروش منابع طبیعی مانند نفت و … اقدام نموده‌ و تمایل به اجرای پروژه‌های عمرانی با یک تأخیر فاز و یا روش‌های جدید بدون تخصیص منابع مالی دارند.

در این مجال، درحالی‌که دیگر، منابع مالی دولتی زیادی در دسترس نیست، بسیاری از شرکت‌های قدیمی هنوز امید دارند که دوران خوش گذشته باز گردد. عده‌ی محدودی از شرکت‌ها نیز با تغییر ساختار و یا تغییر مسیر حرکت خود روش‌های جایگزینی را انتخاب نموده‌اند.

در فصل 22 و 23 کتاب پرفروش هوش مالی خود را افزایش دهید، شما با مفاهیم پول رقابتی، پول مشارکتی، مرکز مشارکت صنعت ساخت آشنا می‌شوید و خواهید دانست با پیچیده‌تر شدن روش‌های درآمدزایی فقط افراد دارای مهارت هوش‌های مالی پیشرفته، شانس بقاء دارند!

 

 

لینک خرید کتاب هوش مالی خود را افزایش دهید؛

لینک خرید کتاب هوش مالی خود را افزایش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *