چگونه در جوانی ثروتمند شویم؟ ـ قسمت 2

چگونه در جوانی ثروتمند شویم؟ ـ قسمت 2

کلید در جوانی ثروتمند شدن و ثروتمند ماندن در این است که از دارایی‌ها درآمد کسب کنید.

مطابق تعریف یک دارایی چیزی است که بدون کار کردن به جیب شما پول وارد می‌کند.

بسیاری از افراد کارمند و یا خویش‌فرما، صاحب يک کسب‌ و کار نیستند. آنها صرفاً صاحب یک شغل هستند و داشتن یک شغل دارایی محسوب نمی‌شود زیرا چنانکه کار نکنید برایتان درآمدی ایجاد نمی‌کند.

برای ایجاد یک دارایی می‌بایست به سمت تأسیس یک کسب و کار و یا سرمایه‌گذاری بروید. برای راه‌اندازی یک کسب و کار سه مورد باید فراهم شود؛ فرصت مناسب، افراد مناسب و سرمایه. یکی از دلایل توقف افراد این است که همیشه با موتور روشن منتظر سبز شدن هر سه چراغ می‌مانند؛ درحالیکه مهم‌ترین مسأله اغتنام یک مرحله و فراهم کردن مراحل دیگر می‌باشد.

آغاز يك تجارت با پولي اندك ممكن و شدني است ولي همراه با افزايش موقعيت‌هاي سرمايه‌گذاري، نياز شما به بودجه و سرمايه نيز افزايش و رشد پيدا مي‌كند.

فرض کنید می‌خواهید یک جسم بسیار سنگین را  جابجا کنید. برای این منظور کافیست از یک اهرم استفاده کنید. اهرم نیروی شما را چند برابر می‌کند. همین امر در دنیای تجارت نیز وجود دارد. هنگامی که تشخیص می‌دهید که سرمایه‌گذاری یک فرصت خارج از توانایی شما است، راه‌هایی مختلفی پیش رو دارید!

  •  یک راه چشم‌پوشی از فرصت است.
  • راه دیگر تجمیع منابع لازم توسط خود (مثلاً از طریق فروش یا اجاره اموال و پس‌انداز پول) با این امید است که پس از گردآوری سرمایه لازم هنوز فرصت مورد نظر موجود باشد.
  • راه سوم، بهره‌گیری از پول دیگران (OPM) و منابع دیگران (OPR)  است.

با استفاده از راه سوم شما از طریق پول و منابع دیگران، به دنبال تزریق منابع هستید. اگر ايده‌ی بزرگي براي يك تجارت داشتيد که نياز به سرمایه اولیه براي راه‌اندازي آن داريد، مي‌توانيد از اين سرمايه‌گذاران معتبر استفاده كنيد، تا در تجارت شما سرمايه‌گذاري كنند و بودجه‌ی مورد نياز شما تأمين گردد.

استراتژی اساسی استفاده از الگوهای مشارکت است. مفهوم قدرتمند اين است كه شما با تأمین مالی به منابع خود محدود نمی‌شوید. اگر سرعت عمل داشته باشید در بسیاري از مواقع می‌توانید از فرصت‌ها استفاده کنید. گاه استفاده از OPM موجب سرعت عمل شما برای بهره‌گیری از یک فرصت می‌شود.

مثلاً ملکی را در نظر بگیرید که ارزش آن دو میلیارد تومان بوده ولی فروشنده به دلیل مشکلات مالی برای آن قیمت یک میلیارد تومان را در نظر گرفته است. می‌دانید که پنجره فرصت کوچک است و در صورت ترديد کردن شخص دیگری این فرصت را از شما می‌قاپد. فرض کنید که شما در حساب خود یک میلیارد تومان ندارید. فکر کنید که چه کار می‌توانید بکنید؟

  • چقدر طول می‌کشد تا یک میلیون دلار پس‌انداز کنید؟
  • حتی اگر قبلاً در جایی یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اید، چقدر طول می‌کشد تا آن را به پول تبدیل کنید؟

اگر شما مثل اکثر مردم باشید، این امور زمان‌بر بوده و احتمالاً در این فاصله کسی آن ملک را می‌خرد. حال از خود سؤال کنید چقدر طول می‌کشد تا یک میلیارد تومان قرض بگیرید؟ چقدر طول می‌کشد تا کسی را پیدا کنید تا در این ملک با شما شریک شود؟ استفاده از OPM تلنگری است که شما را قادر می‌سازد قبل از بسته شدن پنجره فرصت آن ملک را خریداری کنید. بنابراین دومین قانون طلایی برج‌ساز جوان از این قرار است؛

” پول دیگران (OPM) و منابع دیگران (OPR) “

سایر تقويت‌های مالي‌اي كه اكثر افراد با آن آشنا هستند عبارت است از؛

  • وام
  • مشارکت تجاری و مدنی
  • مشارکت عمومی خصوصی (PPP)
  • مشارکت عمومی، خصوصی و اجتماعی (PSPP)
  • مشارکت ملی از طریق تأسیس یک بانک ملی برای توسعه زیر ساخت
  • مشارکت بین‌المللی برای توسعه زیرساخت بوسیله‌ی تأسیس مرکز بین‌المللی توسعه مشارکت.

اما مسأله اساسی این است که به احتمال زیاد شما به سرمایه‌گذاران معتبر دسترسی ندارید! در بسیاری موارد نیز استفاده از درخواست عمومی برای پخش خبر محدود شده است. بنابراین باید به دنبال راهکارهای خلق جریان توسعه ارتباطات با سرمایه‌گذارن واجد شرایط بود. برای این منظور شما باید با استفاده از دستورات تئوری “حرکت در جریان” که موضوع مقاله آتی می‌باشد آنها را به حلقه دوستان و آشنایان خود وارد کنید. وقتی به جریان وصل می‌شوید یا درست‌تر آنکه بگوییم وقتی در آن فعال می‌شوید، می‌توانید به تمامی افراد مناسب دسترسی داشته باشید.

 

نویسنده: مهندس علی رجبی ابهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *