تفاوت اتاق فکر با دفتر پژوهش و مطالعاتی، شورای تصمیم‌گیری مدیران و جلسه مشورتی کارشناسان/مهندس علی رجبی ابهری

تفاوت اتاق فکر با دفتر پژوهش و مطالعاتی، شورای تصمیم‌گیری مدیران و جلسه مشورتی کارشناسان/مهندس علی رجبی ابهری

جلسه‌ی اتاق فکری

جلسه اتاق فکری جلسه‌ای است که در آن به کشف ایده‌های جدید و پرورش و پالایش ایده‌های مختلف و متناسب‌سازی آن با سازمان متبوع پرداخته می‌شود. به عبارت دیگر در این نوع جلسات با تحلیل و بررسی چند جانبه موضوع و مسأله راه‌حل‌هایی ابتکاری و خلاقانه ارائه می‌گردد.

روش اتاق فکر و تفاوت آن با سایر جلسات

توجه نمایید اتاق فکر را با با دفتر پژوهشی و یا دفاتر مطالعاتی، شورای تصمیم‌گیری مدیران و جلسات مشورتی کارشناسان اشتباه نگیرید. به طور خلاصه به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

 تفاوت اتاق فکر با دفتر پژوهشی و یا دفاتر مطالعاتی

اتاق فکر از محصول و نتیجه پژوهش‌های انجام شده بهره می‌برد، اما خود به اجرای یک طرح پژوهشی و مطالعاتی نمی‌پردازد. از طرفی نیازهای پژوهشی خود و مجموعه را تشخیص داده و از دفتر پژوهشی آن را مطالبه می‌نماید.

 تفاوت اتاق فکر با شورای تصمیم‌گیری مدیران

در جلسه تصمیم‌گیری مدیران، تقسیم کار و هماهنگی‌های اجرایی انجام می‌شود. در این نوع جلسات به سؤالات و ابهامات پاسخ داده می‌شود و نیروهای تابعه نسبت به روند کار و یا انجام کار توجیه می‌گردند. هیچکدام از این موارد در جلسه اتاق فکری نباید انجام شود. اساساً جلسه اتاق فکری برای تصمیم‌سازی است نه تصمیم‌گیری.

 تفاوت اتاق فکر با جلسات مشورتی کارشناسان

در جلسات مشورتی یکایک کارشناسان نظرات خود را به مدیر ارائه نموده و مدیریت از شنیدن نظرات افراد به جمع‌بندی و تصمیم‌گیری می‌رسد، اما در جلسات اتاق فکری کارشناسان با تکمیل نظرات یکدیگر و جستجوی راه‌های جدید به خلق ایده‌های نو و خلاقانه می‌پردازند.

تجزیه و ترکیب ایده‌ها و داده‌ها و پردازش و پالایش آنها از مختصات جلسات اتاق فکری است. مشاورین بایستی افراد با تجربه اجرایی باشند ولی کارشناسان جلسه اتاق فکری بیشتر باید خلاق، نوآور و پردازش‌گرا باشند.

فرق این جلسه با سایر جلسات این است که اتاق فكر به دنبال مصوبه نیست و فارغ از دغدغه‌های اجرایی به ارائه پیشنهادات و ایده‌های نو می‌پردازد. البته اتاق فکر باید کلیات ملاحظات اجرایی را نیز مد نظر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *