اتاق، تجهیزات و دکوراسیون داخلی اتاق فکر/مهندس علی رجبی ابهری

 اتاق

اتاق باید فضای کافی برای حرکت داشته باشد و بین صندلی‌ها و دیوار فاصله باشد ولی این فضا نباید به قدری زیاد باشد که افراد در آن احساس کوچکی و گم شدن بکنند.

 میز و صندلی اتاق فکر

به طور ایده‌آل، یک میز دایره‌ای عالی است ولی اگر ممکن نبود می‌توانید چندین میز را به طور دایره‌وار کنار هم بچینید. در صورت عدم امکان میز حالت “U” شکل هم خوب است. این باعث می‌شود افراد احساس تساوی کنند.

صندلی‌ها و میزها باید راحت باشند و به میزی که لوازم رفع خستگی روی آن قرار دارد نزدیک باشند. اگر در میان دایره‌ای که افراد درست کرده‌اند شی‌ای وجود داشته باشد بسیار بهتر خواهد بود، زیرا به افراد امکان می‌دهد هنگامی که فکر می‌کنند به چیزی خیره شوند و دیگر لازم نیست هنگام بیان ایده‌ها به چشم یکدیگر چشم بدوزند.

 تخته وایت برد و ملزومات نوشتاری اتاق فکر

باید پشت سر افراد تخته وایت برد داشته باشید به علاوه تعداد زیادی خودکارهای رنگی. هر فرد باید یک دفترچه یادداشت و خودکار داشته باشد تا ایده‌های خود را در آن مدیریت کند. اطمینان حاصل کنید در هر مرحله هیچ ایده‌ای گم نشود. قیمت کاغذ بسیار کمتر از گم شدن یک راه‌حل احتمالی است.

شما هم چنین ممکن است برای توصیف موضوع به یک ویدئو پروژکتور نیاز داشته باشید.

 دکوراسیون داخلی اتاق فکر

حتی رنگ آمیزی فضای اتاق هم می‌تواند در تفکر افراد تاثیرگذار باشد. استفاده از رنگ‌های تیره و خشن مثل سیاه، قرمز تیره، قهوه‌ای و رنگ‌‌هایی از این دست و یا حتی نور کم در داخل اتاق ممکن است باعث ایجاد مانع بر سر راه خلاقیت ذهن حضار شود. در رنگ‌آمیزی اتاق بهتر است از رنگ‌های روشن و شاد مانند زرد ملایم، سفید و رنگ‌های ملایم دیگر استفاده شود. نور اتاق نیز باید با اندازه آن متناسب باشد. استفاده از اتاق‌هایی که دارای دکورهای متعدد یا تابلوهای نقاشی زیاد و رنگارنگ هستند اصلاً برای اتاق فکر خوب نیست زیرا باعث تقسیم شدن تمرکز حضار بین موضوع جلسه و این تابلوها و دکورها می‌شود. به جای این‌ها بهتر است روی دیوارها جمله‌هایی بچسبانید که در فعال کردن ذهن حضار و تعیین خط مشی کلی جلسه شما موثر است. جمله‌هایی مانند “اتاق فکر محل تصمیم‌گیری نیست، محل تصمیم‌سازی است.” یا “ایده‌های یکدیگر را نقد نکنیم، از آن‌ها ایده‌ بگیریم.” یا “به جای پرسیدن (چگونه؟) بپرسیم (چرا؟)”، “بيشتر فكر كردن = بهتر فكر كردن”، “بيشتر ايده‌هاي خوب در ابتدا خنده‌دار بوده‌اند” و…

 نکته: درگیر تشریفات نشوید!

اگر تجهیزات فوق را در اختیار ندارید می‌توانید در یک اتاق بصورت دایره‌ای و یا “U” شکل کنار هم بنشینید و کار را جلو ببرید. خیلی گرفتار تجملات نشوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *