نظام توسعه فکری و استفاده از تمام ظرفیت مغز کشور/مهندس علی رجبی ابهری

نظام یکپارچگی قدرت

اتاق‌‌های فکر نیروی نوین و موثر در سیاست‌های آمریکا هستند؛ که به صورت سیستماتیک، بین دنیای تحقیقات و ایده‌ها از یک سو و دنیای سیاست‌گذاران و دولتمردان از سوی دیگر پلی زده‌اند. اهميت این موضوع به گونه‌ای است که پنتاگون رهبری اتاق فکرها را به عهده دارد.
یکپارچگی  و ارتباط منظم کنش‌گران در این سیستم، باعث مهار تکنولوژی و ایجاد، توسعه و ارتقاء قدرت آمریکا می‌شود . همزمانکه مشاغل مراکز تصمیم‌گیری پدیده‌های گذار بوده و پایداری آن در انتقال تجربیات بوسیله‌ی جذب در کانون‌های تفکر می‌باشد؛ هسته‌ی قدرت در پنتاگون ثابت و پایدار است.
آنچه حائز اهمیت است این است که؛ فعالیت اتاق‌های فکر تابع مولد خلق جریان توسعه و ارتقاء قدرت می‌باشد.
توجه نمایید اتاق فکر مولودی است که بصورت خودکار جامعه را از نظر فکری و ارتباطی توسعه می‌دهد. برای شما چشم اندازهای جدید ایجاد می‌کند و باعث می‌شود نکاتی را ببینید و درک کنید که دیگران قادر به تشخیص آن نیستند. شما نیز در اثر گذشت زمان بصورت خودکار از نظر ادراکی و ارتباطی به کمال می‌رسید.
بنابراین در تعریف کلی‌تر اتاق فکر را می‌بایست یک جریان خود ارتقاء و خود توسعه (generative developer) دانست و نه یک ساختار. درست مانند فرزندی که متولد می‌شود و رشد فکری و جسمی می‌یابد. این نظام از منظر فکری تشکیل فرکتالی را می‌دهد که اجزاء کوچکتر و بزرگتر بصورت ادراکی برای یک هدف مشترک تلاش می‌کنند. اگر چه هیچ یک از آنها از عنوان پروژه خبر نداشته باشند.
از آنجایی که در جهان امروز رقابت زیادی برای توسعه وجود دارد. بسیاری از کشورها بر اساس مزایای رقابتی خود استراتژی‌های مختلفی برای توسعه در نظر گرفته‌اند. مثلاً لندن، نیویورک و توکیو به لحاظ شهرسازی به مکانی تبدیل شده که پاسخگوی یک سری نیازهای بین‌المللی اقتصاد است.
آنچه مفهوم باز تعریف مأموریت‌های شهری از منظر اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و خارجی برای کشور عزیزمان ایران است عینیت بخشیدن به آرزوی دیرینه یک کشور پیشتاز بین‌المللی است.
 کشور ایران دارای مزایای نسبی بی‌شماری است که با مقداری سرمایه‌گذاری در سایر نقاط جهان نیز قابل کپی برداری است. اما مزایای رقابتی به سادگی قابل تحصیل نیست. کشور ایران دارای انرژی، زیر ساخت ترانزیت و البته نیروی جوان تحصیل کرده است. ایرانی‌ها در بخش‌های پیشرفته دنیا کار می‌کنند، در حالیکه کشور آلمان از کارگران جوان کشور ترکیه استفاده می‌کند.
موضوع وقتی حائز اهمیت می‌شود که کشوری بخواهد جریان توسعه و پیشرفت را بوسیله نظام اتاق فکر ایجاد کند. بدیهی است بوسیله‌ی توسعه فکری، نخبگان علاوه بر تصمیم‌سازی و ایده‌پردازی در اتاق‌های فکر؛ خود نیز در اجرای امور مشارکت، همدلی و همراهی موثر دارند. این همراهی ممکن است در بعد آگاهی بخشی عمومی، سرمایه‌گذاری و …. باشد. این موضوع باعث تحقق سریع‌تر و تثبیت افق‌های پیش رو خواهد شد.
رفته رفته مشاهده می‌شود دولت فعلی تمایل بسیار زیادی به استفاده از اتاق‌های فکر دارد. اما از جمله ملزومات بهره‌برداری از این ظرفیت عظیم؛ ساماندهی و حمایت از اتاق‌های فکر تخصصی می‌باشد.
هدفگيري درست براي تشکیل و ایجاد ارتباط موثر، هدفمند و همگرا بین اتاق‌‌فکرهای نظامی، دولتی و خصوصی نياز به قدم گذاشتن در يك راه جايگزين دارد. اگرچه بيشتر از يك راه براي رسيدن به اين هدف وجود دارد اما در عوض گزينه‌هاي متعدد ديگري نيز براي در نظر گرفتن موجود است.
یکی از این گزینه‌ها حرکت از پایین به بالا و حمایت دولتمردان در استفاده از این ظرفیت می‌باشد. تعامل دوسویه مشارکت فکری یک مدل پیشرفته مشارکت است که موجب تداوم ارتباط و نظارت مشارکت‌کنندگان بر منتخبین خود می‌باشد.
انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی و کارگری بعنوان حلقه واسط اصناف، شرکت‌‌‌‌ها و دولتمردان درگاه ورود بخش اجتماعی به مشارکت سازنده در تأمین آتیه‌ای بهتر هستند.
بنابراین پیشنهاد می‌شود اداره ساماندهی اتاق‌های فکر با شرح وظایف زیر تأسیس شود. بدین مفهوم که متولی ذیربط وظایف زیر را عهده دار شود؛
صدور مجوز فعالیت تخصصی موسسات اتاق فکری
تدوین و هدایت موضوعات مورد نیاز کشور برای اتاق فکرها
جمع آوری خروجی حاصل از برگزاری اتاق‌های فکر جهت ارجاع به بدنه کلان تصمیم گیر کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *