شخصیت‌شناسی نیکلاس هاپتون عضو برتر اتاق فکر انگلیس (Nicholas Dunster Hopton)

ملیت: انگلیس

مذهب: مسیحی

حزب: محافظه کار

شغل: کاردار انگلیس در تهران

تاریخ تولد: متولد

زبان: انگلیسی

محل تولد: لندن

دوران کودکی و نوجوانی: دوران کودکی هاپتون در کاردیف و سوانسی واقع در ولز گذشته است و به گفته وی ولز محل تعطیلات تابستانی وی با خانواده‌اش بوده است.

همسر: اطلاعاتی در دسترس نیست.

فرزندان: وی دارای 5 فرزند می‌باشد.

پدر و مادر: اطلاعاتی در دسترس نیست.

تحصیلات: فارغ التحصیل از دانشگاه کمبریج و دانشگاه ساپینزا لا در رم و پاریس

سمت‌های پیشین:

2013-2015 سفیر بریتانیا در قطر

2012-2013 سفیر انگلستان در یمن

فعالیت در دفتر نخست وزیری انگلیس در امور امنیت ملی

دبیر خصوصی وزارت خارجه در امور اروپا

پیوستن به وزارت خارجه انگلیس در سال1989

اطلاعات اضافی:

هاپتون از زمان پیوستن به وزارت خارجه انگلیس در سال ۱۹۸۹ در سمت‌های گوناگونی فعالیت کرده است.

وی بعد از «شارما»، «بن‌فندر» موقتاً به عنوان کاردار موقت انگلیس در تهران منصوب شد و بر اساس بیانیه وزارت خارجه انگلیس از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۵ برابر با ۱۰ دی ماه ۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد.

هم چنین از ویژگی‌های فردی و کاری هاپتون فعالیت مستمر وی در امور اقتصادی و واسطه‌گری در قراردادهای سازمانی و تجاری در محل ماموریتش می‌باشد. به طوری که در طول مدت ماموریت و سفارتش در قطر با ایجاد رابطه‌های سیاسی و اقتصادی نقش واسطه را در تعامل بریتانیا با این کشور را بازی می‌نمود.

دیدگاه‌ها راجع به مسائل داخلی بریتانیا

به عقیده هاپتون حقوق بشر و ایمنی کارگران در انگلستان مهم هستند و وظیفه دولت چگونگی انجام کسب و کار است. وی قویاً معتقد است که ترویج کسب و کار و احترام به حقوق بشر باید در درون حاکمیت بریتانیا تقویت گردد. به طوری که به عقیده هاپتون، حقوق بشر در قلب سیاست خارجی انگلستان است.

هم چنین نیکلاس هاپتون شرکت‌های بریتانیایی را در حال حاضر جلوتر از منحنی یکپارچه‌سازی ملاحظات حقوق بشر می‌داند و معتقد است که آنها درک ارزش و احترام به حقوق بشر، نفع کسب و کار در شیوه‌های مختلف را به ارمغان می‌آورد. هاپتون می‌گوید: «تجربه ما از بازی‌های المپیک به ما نشان داده که ما می‌توانیم از حقوق و ایمنی کارگران و همچنین ارائه یک رویداد ورزشی در سراسر جهان محافظت کنیم و ما می‌توانیم در این راه به قطر کمک کنیم.»

دیدگاه‌ها راجع به ایران و روابط ایران و انگلیس

نیکلاس هاپتون پس از انتصاب به عنوان کاردار جدید انگلیس در ج.ا.ایران، در بیانیه‌ای پیش از عزیمت اعلام کرد: ” بسیار خوشحالم که به عنوان کاردار انگلیس در تهران منصوب شده‌ام. امیدوارم به زودی روابط انگلیس و ایران تا سطح انتصاب سفیر گسترش یابد که در آن صورت، من آماده خدمت‌گذاری هستم. این لحظه‌ای با اهمیت در روابط انگلیس و ایران است که ما امیدواریم تا بازگشایی سفارت در دو کشور پیش رود. من برای گسترش همکاری میان دو کشور مشتاق هستم.” هم چنین هاپتون، ابراز امیدواری کرده که روابط تهران و لندن بهبود یابد.

پیش از این ماموریت هاپتون، در یکی از معدود اظهارنظرهایش درباره ایران، مارس سال ۲۰۱۰، زمانی که معاون اداره امنیت ملی وزارت خارجه انگلیس بود گفته بود: «لندن تحریم‌ها را تنها راه برای مجبور کردن ایران به حضور در پای میز مذاکرات هسته‌ای می‌داند.»

این اظهارات را هاپتون، مارس سال ۲۰۱۰، در بحبوحه رایزنی‌های آمریکا و انگلیس با دولت‌های سایر کشورها برای تصویب قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مطرح کرده و در همین حین از دولت برزیل خواسته بود به تحریم‌های جدید علیه ایران رأی مثبت بدهد.
معاون وقت اداره امنیت ملی وزارت خارجه انگلیس، در آن زمان گفت: «لحظه مهمی برای برزیل است که قد علم کند و نشان دهد که به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت تعهداتش را قبول کرده و حاضر است تصمیم سخت حمایت از تحریم‌ها را اتخاذ کند.»

وی همچنین در پاسخ به رهبران کشورهای برزیل، ترکیه و لبنان که سیاست فشار کشورهای غربی بر ایران به بهانه برنامه هسته‌ای این کشور را با سیاست‌های نادرست آمریکا و انگلیس در قبال عراق مقایسه می‌کردند گفته بود: «این (ایران) عراقی دیگر نیست.»

چند ماه بعد از این اظهارات «هاپتون»، در ۹ ژوئن سال ۲۰۱۰، قطعنامه شماره ۲۰۱۰ با ۱۲ رأی موافق، یک رأی ممتنع (لبنان) و دو رأی مخالف (برزیل و ترکیه) در جلسه‌ای به ریاست مکزیک به تصویب رسید.
در ارتباط با نقش ایران در سوریه و عراق نیز هاپتون معتقد است ج.ا.ایران باید نقش سازنده را ایفا کند و کمکی برای بازگرداندن این بحران در این کشورها انجام ندهد.

مواضع و دیدگاه‌ها نسبت به حوادث بین‌المللی

هاپتون به عنوان سفیر اسبق یمن بیشترین اظهار نظرها درباره حوادث بین‌المللی و منطقه‌ای را در ارتباط با این کشور داشته و در اظهارات خود به ظرفیت‌های این کشور توجه دارد. در همین رابطه هاپتون حدیده در غرب یمن، یکی از بزرگترین شهرستان‌ها کشور می‌داند که در آن از هر سه فرزند، یکی از سوء تغذیه شدید رنج می‌برد و به عقیده هاپتون در این شرایط سازمان”آکسفام” در حال مبارزه با افزایش نابرابری و آشفتگی اقتصادی است که باید توسط بریتانیا و دیگر شرکای بین‌المللی در حمایت از مردم یمن با اختصاص بودجه بلند مدت حمایت گردد. هم چنین به عقیده سفیر اسبق بریتانیا در یمن، چالش‌های بیشتر این کشور بازنگری در قانون اساسی، انتخابات، تروریسم، اقتصاد، حقوق بشر و بسیاری از مشکلات دیگر می‌باشد که یمن را احاطه کرده است.

در ارتباط با دیگر حوادث منطقه ‌ای نیز نیکلاس هاپتون، با اظهار نگرانی از حملات هوایی روسیه به سوریه معتقد است که این حرکت راه حل بحران را پیچیده‌تر می‌کند و مردم به آسانی خواهند مرد و روسیه باید در این مورد توضیح دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *