شخصیت‌شناسی جان فوربز کری عضو برتر اتاق فکر آمریکا (John Forbes Kerry)

ملیت: آمریکایی

مذهب: مسیحی/کاتولیک

شغل: وزیر خارجه آمریکا

تاریخ تولد: متولد ۱۱ دسامبر ۱۹۴۳ میلادی

زبان: انگلیسی

محل تولد: شهر دنور ایالت کلرادو آمریکا

دوران کودکی و نوجوانی: اندکی پس از تولد او در کلرادو خانواده وی به ماساچوست رفتند و در آنجا مستقر شدند.

همسر: همسر اول جولیا تورن(1970-88) همسر دوم ترزا‌هاینز(1995تا به حال)

پدر و مادر: پدر او ریچارد کری، یک افسر وزارت امور خارجه در دولت آیزنهاور بود که به طور داوطلبانه در نیروی هوایی ارتش به عنوان یک خلبان در طول جنگ جهانی دوم پرواز می‌کرده و مادر او رزماری، یک فعال و مددکار اجتماعی بوده است.

سمت های پیشین:

رییس کمیسیون خارجی مجلس سنای آمریکا

معاونت دادستانی دولت ایالتی ماساچوست/ سناتور و نماینده مردم

تحصیلات: لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ییل و لیسانس حقوق از دانشگاه بوستون.

فرزندان: الکساندرا و وانسا کری.

جناح سیاسی: حزب دموکرات

دیدگاه‌ها راجع به رژیم صهیونیستی و فلسطین:

جان کری چندین بار به فلسطین اشغالی سفر و با رهبران سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی دیدار کرده است. “یدیعوت آحرونوت” روزنامه اسراییلی در مورد کری اینچنین می‌گوید: مواضع کری با سیاست‌های رژیم صهیونیستی به ویژه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو در برخی زمینه‌ها، تناقض و اختلاف دارد. این روزنامه افزود: به رغم اینکه کری دوست رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، اما او همچنان یکی از منتقدان اصلی سیاست شهرک‌سازی است.

روزنامه یدیعوت احرونوت به سفر نتانیاهو در سال 2009 به واشنگتن اشاره کرد و نوشت که در این سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به طور غیر منتظره‌ای با انتقاد کری درباره شهرک‌سازی در کرانه باختری مواجه شد. این روزنامه به نقل از مسوولان آگاه صهیونیستی درباره روابط با ایالات متحده خاطر نشان کرد: نامزد وزارت خارجه آمریکا اگر چه دوست رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، اما او کسی نیست که پرچم همبستگی با رژیم صهیونیستی را در مجلس سنای آمریکا بالا ببرد. روزنامه صهیونیستی ادامه داد: در عین حال کری با مواضع رژیم صهیونیستی بیشتر از دیگر نامزد این پست که همان سوزان رایس نماینده ایالات متحده در سازمان ملل است، مخالفت می‌کند.

دیدگاه‌ها راجع به ایران و روابط ایران و آمریکا:

موضع جان کری در قبال ایران نیز تا اندازه‌ای روشن است. او که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2004 با بوش رقابت کرد حدود شش سال پیش در سفری که به خاورمیانه داشت در اظهار نظری گفته بود که دوست دارد به ایران سفر کند تا با سران ایران گفت‌وگو کند. او در آن زمان به جرج بوش فشار می‌آورد که دیپلماسی فعال‌تری برای نزدیکی به ایران داشته باشد. جان کری در همان اظهار نظر در پاسخ به این سئوال که آیا واقعاً قصد سفر به ایران را دارد، بدون آنکه به خواست کشور میزبان باشد، گفت: «در زمان مقتضی این کار را خواهم کرد».

کری یکسال و نیم پیش در گفت‌وگو با فرید زکریا در برنامه «جی‌پی‌اس» که از شبکه «سی‌ان‌ان» پخش می‌شد، گفته بود: «برای من و اکثر جامعه اطلاعاتی و افرادی که از آنجا و جاهای دیگر گزارش می‌کنند، این امر آشکار است که نظام ایران فردا یا در آینده نزدیک سقوط نخواهد کرد. بنابراین مجبور هستیم تا برای تعامل و برخی مذاکرات تلاش کنیم».

او حتی نقشه راهی هم برای این تعامل ترسیم کرده و گفته بود: «راه تعامل با ایران از افغانستان می‌گذرد و گفته بود که از افغانستان با ایران شروع می‌کنیم و بقیه مسائل را هم از همان جا ادامه می‌دهیم».

با این همه رئیس شورای سیاست خارجه سنای آمریکا در آخرین اظهار نظر مهم خود نسبت به ایران که مربوط به آخرین روزهای مارس 2012 می‌شود، جلوگیری از «ویرانگری جنون‌آمیز» ایران برای دست‌یابی به سلاح اتمی را مهم‌ترین چالش سیاست ‌خارجی آمریکا در حال حاضر دانسته و گفته بود، باید با توسل به راه‌های دیپلماتیک مانع دست‌یابی ایران به سلاح اتمی شد.

دیدگاه‌ها راجع به مسائل داخلی آمریکا:

زمانی که تحولات جهان عرب در سال 2011 آغاز شد، او به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا سفرهای متعدد به منطقه داشته است و بنابراین ارزیابی مناسبی از تحولات منطقه دارد. به نظر می‌رسد با توجه به همین ارزیابی بود که او در یک سخنرانی اظهار داشت؛ «سیاست آمریکا نسبت به خاورمیانه مستلزم تنظیم دوباره است تا حقایق جدید منطقه را که با اعتراضات مردمی در نقطه جوش به سر می‌برد، بازتاب دهد.»

او سپس با اشاره به اینکه دیگر نمی‌توانیم به خاورمیانه صرفاً از دریچه وقایع یازدهم سپتامبر بنگریم، تاکید کرد:‌ «سیاست آ‌مریکا در خصوص خاورمیانه در دهه‌های اخیر با توجه به اعتیاد ما به نفت خارجی اتخاذ شده و دموکراسی و حقوق بشر در حاشیه قرار گرفته است.»

وی در انتقاد از جنگ در دوران جنگ ویتنام، با اشتباه خواندن جنگ و اثرات مخرب آن برای مردم ایالات متحده امریکا گفت «ما دریافته‌ایم که اغلب مردم (آمریکا) فرق بین کمونیسم و دموکراسی را نمی‌دانند. ما دیدیم که چطور پول مالیات‌دهندگان آمریکائی صرف حمایت از دیکتاتورها و رژیم‌های آنها شد. ما دیدیم که بسیاری از مردم این کشور یک ایده یک طرفه درباره پرچم آمریکا و کسانی که به افراشتن آن خدمت می‌کردند، داشتند و سیاهپوستان آمریکا بزرگترین سهم را در کشتار و تلفات جنگ متحمل شدند. ما دروغگوئی دولت امریکا را درباره تعداد کشته شدگان ومجروحان مشاهده کردیم که در حقیقت تمجیدی در شمارش تلفات بودیم.

اطلاعات اضافی:

جان کری به طور داوطلبانه در جنگ ویتنام شرکت کرده و به عنوان یک افسر نیروی دریائی آمریکا به خاطر فداکاری در جنگ ویتنام چند مدال نقره و برنز دریافت کرده است. وی در سال ۱۹۸۴ در انتخابات مجلس سنا شرکت کرد و توانست به جای سناتور بازنشته پل سونگاس به نمایندگی ایالت ماساچوست وارد سنا شود. وی در طول ۲۰ سال حضور در سنا ۳ بار در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲ ازنو از سوی مردم ماساچوست برگزیده شده است. زمانی به بیشترین شهرت رسید که در سال ۲۰۰۴، در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در مقابل جورج بوش قرار گرفت؛ اما نتوانست به پیروزی برسد. او همواره مشغول کار و فعالیت برای دموکرات‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *