واکاوی اتاق فکر اسپن (aspeninstitute)

این موسسه در سال 1950 در واشنگتن دی سی بنیان گذارده شد. این موسسه دارای چهار شاخه دیگر در نیویورک، اسپن کلرادو و مریلند در خاک ایالات متحده است و همچنین مراکز همکار در برلین، لندن، رم، مادرید، توکیو، دهلی نو، بخارست و پراگ است.

ریاست این موسسه از سال 2003 تا کنون به عهده والتر ایزاکسون است که از مدیران ارشد سی ان ان و روزنامه نیویورک تایمز است. همچنین وی از معروفترین زندگی‌نامه نویسان ایالات متحده است که تا کنون زندگی‌نامه افرادی همچون هنری کیسیجر، بنجامین فرنکلین، آلبرت انشتین و استیو جابز را به رشته نگارش در آورده است.

زندگی‌نامه استیو جابز وی با چندین ترجمه به زبان فارسی نیز منتشر شده است و در عرصه بین‌المللی رکورد فروش زندگی نامه‌ها را شکست و به عنوان پرفروش‌ترین زندگی‌نامه تاریخ شناخته شد. وی در سال 2012 به عنوان یکی از صد چهره برتر تاثیر گذار روزنامه تایم انتخاب شد.[1]

حوزه فعالیت‌های این موسسه بسیار گسترده است. می‌توان ویژگی اصلی این موسسه را برگزاری سمینارهای مختف در زمینه‌های گوناگون نام برد. این سمینارها با هدف اقناع رهبران و دیپلماسی مسیر دوم در مواجه با مسائل حساس جامعه برگزار می‌گردد.

حوزه موضوعی این فعالیت‌ها و سمینارها طیف وسیعی را شامل می‌شود که می‌توان موفقیت خانواده و جامعه، فرهنگ و ارتباطات، اقتصاد، آموزش، محیط زیست و انرژی، سلامت، برابری و عدالت و مسائل جهانی و امنیت حوزه‌های اصلی مطالعات این موسسه نام برد.

این موسسه از سال 2005 هر سال برنامه‌ای به نام فستیوال ایده‌ها را برگزار می‌کند که از صاحبان اندیشه در تمام حوزه‌ها از کل جهان دعوت می‌کند و راجع به مسائل گوناگون بحث می‌شود. این موسسه به مسائل راجع به ایران نیز می‌پردازد که از جدیدترین میزگردهای این موسسه راجع به ایران می‌توان به “ایران: عبور کردن از خط قرمز” اشاره کرد که در سال 2013 برگزار شد که ویدیو این میزگرد نیز اکنون در سایت این موسسه موجود است.[2]

گروه استراتژی اسپن

به علت طیف گسترده مسائلی که موسسه اسپن به آن می‌پردازد در بخش جداگانه‌ای به گروه استراتژی اسپن که قسمتی از موسسه اسپن است ـ و راجع به مسائل سیاست خارجی و امنیت ملی تحقیق و فعالیت می‌کند ـ می‌پردازیم. گروه استراتژی اسپن متشکل از سیاستمداران، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و رهبران اقتصاد کنون و سابق آمریکاست که راجع به مسائل سیاست خارجی و امنیت ملی که امروزه ایالات متحده به آنها مواجه است به تحقیق و بررسی می‌پردازند. مدیریت این گروه به عهده نیکلاس برنز معاون سیاسی کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده از سال 2005 تا 2008  و استاد دیپلماسی و سیاست بین‌الملل در دانشگاه هاروارد است.

این موسسه گردهمایی متشكل از وزرای خارجه کنونی و پیشین کشورهای مختلف حول موضوعات متنوعی برگزار می‌کند. نشست گروه وزیران سال 2013 این موسسه که ریاست جلسه به عهده مادلین البرایت بود بیانیه‌ای راجع به فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشت که به امضای 19 وزیر خارجه جهان از جمله یوشکا فیشر و دیوید میلیبند رسیده است.

در این بیانیه آمده است که روسیه و چین بایستی از نفوذ خود بر ایران بهره جسته و ایران را متقاعد کنند تا مذاکرات را بپیذیرد؛ همچنین مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بعد از سه دهه می‌تواند در این زمینه مفید باشد.[3] از دیگر اعضای شاخص این گروه استراتژی اسپن می‌توان به ژوزف نای، گرهام آلیسون، الیوت کوهن، ریچارد هاس، دیوید اگناتیوس، فرید زکریا و کاندولیزا رایس اشاره کرد.

هم چنین این گروه کتاب‌هاي مختلفی در زمینه سیاست خارجی آمریکا و مسائل امنیت بین‌الملل به چاپ رسانده است که از مهم‌ترین و جدیدترین آنها می‌توان به “انقلاب‌های عربی و سیاست آمریکا”، “منافع آمریکا در جنوب آسیا”، “بحران جهانی اقتصاد” و “سیاست‌های جهانی انرژی” اشاره کرد. گفتگوهای استراتژیک هند ـ آمریکا و چین ـ آمریکا از دیگر برنامه‌های دیپلماسی مسیر دوم این گروه است.

[1]http://www.time.com/time/specials/packages/0,28757,2111975,00.html

[2]http://www.aspeninstitute.org/video/iran-crossing-red-line

[3]http://www.scribd.com/doc/136491632/Aspen-Ministers-Forum-Iran-Statement-with-Signatures

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *