واکاوی اتاق فکر بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل (carnegie endowment)

بنیاد کارنگی در سال 1910 توسط اندرو کارنگی تاسیس شد و هم اکنون دارای مراکزی در واشنگتن دی سی، مسکو، بیروت، بروکسل و پکن و اخیرا نیز در قزاقستان است. این اندیشکده دارای جایگاه سوم در رتبه‌بندی برترین اندیشکده‌های جهان می‌باشد. تمرکز فعالیت‌ها این موسسه در مسائل مربوط به صلح بین‌الملل است.

کارنگی در سال 1945 اصول سازمان ملل را تدوین کرد. آیزنهاور از این موسسه به ریاست جمهوری ایالات متحده رسید و جان فاستر دالس رییس این موسسه را به عنوان وزیر خارجه خود برگزید. ایده اصلی این موسسه در ترویج ارزش‌های امریکایی و یا همان جهانی‌سازی از طریق آموزش و تبلیغ ارزش‌های آمریکایی است و نه گسترش این ارزش‌ها از طریق جنگ. در این راستا این موسسه اقدام به تربیت معلمین در نقاط مختلف جهان بویژه در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا می‌پردازد. از چهره‌های ایرانی این موسسه می‌توان به کریم سجاد پور و شهرام چوبین اشاره کرد که مطالب زیادی راجع به ایران منتشر کرده‌اند.

موضع این اندیشکده درباره ایران را در حال حاضر می‌توان براندازی نرم نامید. در حوادث پس از انتخابات سال 1388 این اندیشکده از فتنه‌گران حمایت کرد و از اقدامات برجسته می‌توان دعوت از محسن مخملباف و ایراد سخنرانی ضد ایرانی وی در امریکا اشاره کرد.

این اندیشکده درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطالب زیادی چاپ کرده است. بودجه سالانه این موسسه حدود 18.5 میلیون دلار است که حامیان مالی متنوعی را دارد که در میان حامیان مهم مالی این موسسه می‌توان به شرکت‌های نفتی همچون شورون شعبه آمریکایی بریتیش پترولیوم و وزارت خارجه کشورهای اروپایی همچون هلند و نروژ و سازما‌ن‌ها دولتی آمریکا همچون آژانس توسعه بین‌الملل امریکا اشاره کرد.

از آخرین تحلیل های این موسسه راجع به ایران کریم سجاد پور در کمیته فرعی سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا راجع به انتخابات ریاست جمهوری ایران سخنرانی کرد و ناعادلانه خواندن انتخابات در ایران خاطر نشان شده است که کسانی که انتظارات تغییرات ژرف در سیاست ایران را خواهند داشت ناامید خواهند شد.[1]

از تحلیل‌های این موسسه راجع به ایران در کمیته فرعی سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا راجع به انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که با ناعادلانه خواندن انتخابات در ایران خاطر نشان شده است که کسانی که انتظارات تغییرات ژرف در سیاست ایران را خواهند داشت ناامید خواهند شد.

هم چنین در تازه‌ترین گزارش خود نیز بنیاد کارنگی با اشاره به اینکه وابستگی ایران به موشک‌هایش ناشی از تجربه تلخ جنگ عراق با ایران است، نوشت: موشک‌های بالستیک در تفکر راهبردی ایران جایگاه ویژه‌ای دارند. از طرفی دیگر آمریکا از حمایت جامعه بین‌الملل برای فشار بر ایران به دلیل برنامه موشکی‌اش برخوردار نیست؛ بنابراین موشک‌های بالستیک ایران باقی می‌مانند.

در این گزارش اشاره شده است که پیشرفت فزاینده زرادخانه موشکی بالستیک ایران همسایگان این کشور و آمریکا را نگران می‌کند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز درباره برنامه هسته‌ای ایران است، نه موشک‌های بالستیک آن، اما در شرایطی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق در ضرب‌الاجل ۱۵ اکتبر تصمیم‌گیری می‌کند، به نوعی این موشک‌ها به شدت‌ وزن پیدا کرده‌اند. ترامپ با عدم تایید پایبندی ایران به کنگره آمریکا اجازه خواهد داد تا تحریم‌هایی را که با اجرای برجام لغو شده‌اند، دوباره علیه ایران وضع کند.

[1]http://www.irannuc.ir/fa/content/1501

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *