واکاوی اتاق فکر مرکز توسعه جهانی (cgdev)

این اندیشکده که به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی در سال 2001 در واشنگتن شروع به کار نمود. اولویت و محور اصلی مطالعات این اندیشکده توسعه بین‌الملل می‌باشد. این اندیشکده توسط ادوارد اسکات مدیر موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، فرد برگستن و نانسی بردسال می‌باشند.

نانسی بردسال معاون ریس بانک توسعه اینترامریکن بود که به عنوان نخستین رییس این مرکز نیز انتخاب شد. هدف این موسسه کاهش فقر و نابرابری جهانی از طریق تشویق به تغییرات سیاست‌ها در آمریکا و سایر کشورهای ثروتمند جهان است که این امر از سریق تحقیقات و مشارکت با جامعه سیاست گذار مهیا می‌شود.

این موسسه در سال 2011 توسط مجله فارن پالسی به عنوان یکی از پانزده اندیشکده برتر ایالات متحده انتخاب شده است. این موسسه خود را به عنوان یک مرکز فکر و عمل می‌داند و تلاش در ارائه طرحهای قابل اجرا دارد.

از بارزترین طرح‌های این موسسه می‌توان به طرح کاهش بدهی‌های دو کشور نیجریه و لیبریا اشاره کرد. این موسسه طرحی را در مورد کاهش بدهای‌های نیجریه در کلوب پاریس ارائه کردند که به موجب آن حدود 60% بدهی‌های این کشور که مبلغی معادل 31 میلیارد دلار توسط کشورهای ثروتمند بخشوده شد.[1] از سایر طرح‌های مهم دیگر که توسط این مرکز ارائه و اجرا شده است می‌توان به طرح واکسیناسیون بیماری‌های خاص اشاره کرد که این طرح موفق به دریافت بودجه‌ای معادل 1.5 میلیارد دلار از بنیاد گیتس شد.

شاید مهم‌ترین طرح این موسسه را به توان ارائه و تعریف شاخصی با عنوان تعهد به توسعه دانست. این شاخص در سال 2003 تریف شد و شامل عملکرد کشورهای در موضوع توسعه جهانی می باشد. این شاخص متشکل است از نحوه عملکرد و مشارکت کشورهای در موارد زیر: کمک‌های توسعه‌ای، تجارت، سرمایه‌گذاری، مهاجرت، محیط زیست، امنیت و تکنولوژی. طبق آخرین گزارش این شاخص در سال 2012 بیشترین امتیاز و بهترین عملکرد مبوط به کشورهای حوزه اسکاندیناوی است.

[1]http://international.cgdev.org/page/about-cgd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *