واکاوی اتاق فکر مرکز بررسی‌های بودجه و امور استراتژیک آمریکا (csbaonline)

همان طور که از نام این موسسه برمی‌آید این مرکز بر روی موضوعات بودجه‌ای، سیاست‌های دفاعی و نیروهای مسلح فعالیت می‌کند. این مرکز هدف خود را ارتقاء خلاقانه تفکر و بحث راجع به استراتژی امنیت ملی، سیاست‌های دفاعی، گزینه‌های سرمایه‌گذاری نظامی و … به منظور توانمندسازی سیاست‌گذاران در تصمیم‌سازی آگاهانه در مسائل استراتژی، سیاست‌های امنیتی و اختصاص منابع می‌داند.

در جستجوی سابقه تاسیس این مرکز می‌توان ریشه‌های آن را در پروژه بودجه دفاعی دانست که در سال 1983 توسط گوردن آدامز بوجود آمد که در مرکز سیاست‌گذاری‌های دفاعی و بودجه تشکیل شده بود. هدف این پروژه پر کردن شکاف اطلاعاتی در مناظره‌های سیاست‌گذاری بود که در دوران دولت ریگان بود که در پی بازسازی توان و نهاد دفاعی کشور بود. در نهایت در سال 1995 این مرکز به شکل فعلی تشکیل شد که نقش محسوسی در تغییر و تحولات ارتش و نیروهای مسلح آمریکا داشته است.

از 11 سپتامبر 2001 این مرکز تمرکز تحلیل‌هایش بر ارتباط دادن مقتضیات کوتاه مدت با چالش‌های بلند مدت آمریکا بوده است. بدین منظور این مرکز با در نظر گرفتن شرایط محتمل در دو تا سه دهه آینده در صدد شناسایی چالش‌ها در حال ظهور و فرصت‌ها در آینده است.

در این راستا این مرکز خواستار توجه بیشتر به تهدید چین در منطقه پاسفیک، ایران هسته‌ای، حفظ بنیان‌های صنعتی دفاع آمریکا و تغییرات بودجه دفاعی در آمریکا در بلند مدت است. وزارت دفاع بخش عمده‌ای از بودجه تحقیقات این مرکز را تامین می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *