واکاوی اتاق فکر مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا (csis)

این اندیشکده در سال 1962 به عنوان بخشی از دانشگاه جرج تاون فعالیت خود را در حوزه مطالعات سیاسی و تحلیل‌های استراتژیک حول مسایل سیاسی، اقتصادی و امنیتی آغاز کرد. این موسسه در سال 1987 از دانشگاه جرج تاون جدا شد و به صورت مستقل به فعالیت‌های خود ادامه داد. طبق اطلاعات مالی که این موسسه ارائه کرده است 53% بودجه این اندیشکده را کمپانی‌ها و بنیادها می‌دهند و 16% را نیز دولت ایالات متحده و باقی را اشخاص ولیکن اینکه چه شرکت‌ها و بنیادهایی این مشارکت را تقبل می‌کنند ذکری نشده است. ولیکن در منابع مختلف بودجه این مرکز حدود 30 میلیون دلار ذکر شده است که مهم‌ترین حامیان مالی آن عبارتند از: شرکت کوکاکولا، اکسون موبیل، شرکت هواپیمایی بوئینگ، شرکت تایم، مورگان استنلی، گروه کوهن، شرکت هس.

در دهه 1960 با توجه با مسائل جنگ سرد و بحران موشکی کوبا در آن دوره عمده‌ترین فکر مشغولی سیاست‌مداران و مقامات امنیت ملی آمریکا نفوذ ایدئولوژی کمونیسم در جهان بود. این مرکز نیز متاثر از فضای فکر آن دوران بخش تحقیقات خود را در سال 1966 به دو بخش چین و شوروی تقسیم کرد.

پس از دوران جنگ سرد و بحران انرژی طرفداران نظریه برخورد تمدن‌ها به این مرکز پیوستند و برنارد لوییس، ساموئل هانتیگتون و فرانسیس فوکویاما بر امر این مرکز نظارت داشتند. در این دوره شرکت‌های نفتی بزرگ همچون بریتیش پترولیون، اکسون موبیل، شورون و میلیونر ژاپنی ایناموری کازوا از حامیان مالی این مرکز بودند. پس از بحران انرژی دهه 1970 این مرکز با همکاری دانشگاه جرج تاون کاتون مرد غارنشین را تولید کرد تا در آن کودکان را با موضوع بحران انرژی آشنا کند.

این مرکز در سال 1985 طرح اصلاح ساختار وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش امریکا را طراحی نمود. در سال 2002 دکتر ابشایر و کورواو ایناموری برای یافتن و پرورش رهبران جوان و آینده آکادمی لیدرشیپ را تاسیس نمودند. در این آکادمی موضوع رهبری از جهات مختلف تئوریک و عملی مورد بررسی قرار می گیرد و با در کنارهم گذاشتن اندیشمندان جوان با رهبران و سیاست‌مداران بزرگ آمریکایی نسل‌های جدید سیاست مداران و رهبران را تربیت می‌کنند. ژنرال جیم جونز که میان سال‌های 2008 تا 2010 مشاور امنیت ملی اوباما بود در غالب فعالیت‌های دفاعی ـ نظامی این مرکز در طول سال‌های اشغال عراق با حضور در این کشور گروهای متشکل از نظامیان آمریکایی و عراقی تشکیل داد که وظیفه‌شان ارزیابی و تحلیلی وضعیت میدانی جنگ و کسب آمادگی‌های لازم برای پذیرش مسئولیت در مشاغل امنیتی و نظامی آینده عراق در راستای اهداف آمریکا بود.

با این همه چالش‌های منطقه‌ای رو افزایش برای امریکا و افول قدرت و نفوذ آمریکا در جهان بویژه منطقه خاورمیانه و جهان اسلام یک دغدغه مهم برای سیاست‌گذاران امریکایی است. از این رو ریچارد آرمیتاژ و ژوزف نای از اعضای مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در سال 2007 طی پژوهشی استفاده از قدرت نرم و سخت علیه دشمنان آمریکا را در هم آمیختند و قدرت هوشمند را مطرح کردند.

برای اعمال قدرت هوشمند و نفوذ در جامعه مسلمانان و در حقیقت کنترل و مصادره جریان‌های اسلامی در جهان این مرکز سعی کرده است تا سیاست‌گذاران آمریکایی را با ابعاد مختلف اسلام و فرد مسلمان آشنا کند. در این راستا این مرکز پروژه‌های مختلفی در دست اجرا دارد. پروژه تحقیقاتی گفتگوهای اسلامی در کنگره[1] و پروژه تحقیقاتی شبکه‌های مسلمان[2] با توجه به جمعیت زیاد مسلمانان در جهان که این حضور در اروپای غربی و آمریكا شمالی نیز وجود دارد، در دستور کار این مرکز است.

به علت اهمیت مناطق خاص جغرافیایی برای منافع ملی امریکا مانند خاورمیانه و آمریکای جنوبی یکی از فعالیت‌های این مرکز بررسی و تحلیل شرایط در این مناطق است. تحقیقات راجع به این مناطق به اشکال مختلفی انجام می‌شود؛ پروژه تور مطالعاتی خلیج فارس یکی برنامه‌های این مرکز است که هر ساله کارشناسانی ماهر از مراکز اطلاعاتی و سیاسی آمریکا را تحت پوشش افراد دانشگاهی و محقق به خاورمیانه فرستاده و از طریق آنها موضوعات مورد علاقه آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد. مقصد اصلی این کارشناسان عربستان صعودی، قطر و امارات متحد عربیست.

در ده سال اخیر جان همری معاون اسبق وزیر دفاع آمریکا و رییس کنوني این مرکز جایگاه این مرکز را ارتقاء بخشیده است به طوری که در اين مدت هر ساله میزبان حدود 1600 سخنرانی، کنفرانس و میزکرد با حضور دهها اندیشمند و سیاست‌مدار بوده است.

از جمله پروژه‌های منطقه‌ای مهم این مرکز در سال‌های اخیر می‌توان به “آب طلای شفاف، منبعی استراتژیک در خاورمیانه” اشاره کرد. پژوهشگران این پروژه ریشه احتمالی ناآرامی سیاسی و اجتماعی خاورمیانه در بیست سال آینده را آب می‌دانند. از میان 15 کشور کم آب جهان ده کشور در خاورمیانه واقع‌اند و این بحران تمام معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی را در منطقه تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تمرکز این مرکز روی منطقه خاورمیانه محدود به زمان حال نمی‌باشد و در واقع می‌توان خروج انگلیس از خاورمیانه در دهه 1970 را شروع این تحقیقات منطقه‌ای بدانیم. محققان و کارشناسان انگلیسی سهم بسزایی در شناخت مراکز مطالعاتی آمریکا از خاورمیانه در آن دوران داشتند که از جمله آنها می‌توان به برنارد لوییس اشاره کرد. وی متخصص تاریخ اسلام و خاورمیانه و هم چنین از استراتژیست‌های فرهنگی غرب در خاورمیانه بشمار می‌آید که همکاری گسترده‌ای را با این مرکز دارد.

این اندیشکده در مناطق مورد بررسی خود به طور گسترده‌ای به مسائل مربوط به ایران نیز می‌پردازد. حضور ایران در آمریکای لاتین که ایالات متحده این منطقه را حوزه نفوذ انحصاری خود می‌گمارد حساسیت فراوانی را میان مقامات آمریکایی برانگیخته است.

این مرکز در سال 2012 کتابی را با عنوان “نفوذ ایران در آمریکای لاتین” منتشر کرد. این کتاب در 136 صفحه با روابط رو به رشد ایران با آمریکای لاتین بویژه کشورهایی که سیاست‌های آنها با آمریکا هماهنگ نبود مانند ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و اکوادور اشاره می‌کند. روابط ایران با این کشورها برای سیاست‌مداران آمریکایی ناشناخته است و آنها از گسترش اسلام و حمایت این کشورها از حزب الله لبنان نگرانند. به طور کلی رویکرد فعال ایران در آمریکای لاتین و تهدیدات سیاسی و امنیتی پیش روی ایالات متحده در این منطقه در این کتاب بررسی شده است.

تکامل دریایی ایران از پروژه سال‌های اخیر این مرکزدر غالب تحقیقات منطقه‌ای بوده است که در آن توان نیروی دریایی ایران از گذشته تا به امروز به عنوان قدرتمندترین نیروی دریایی منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.[3]

در آخرین مباحث مربوط به ایران این اندیشکده گزارش مفصلی در 181 صفحه با عنوان “رقابت استراتژیک ایران و آمریکا: تحریم‌ها، انرژی، کنترل تسلیحات و تغییر رژیم” راجع به تحریم‌های تحمیل شده بر ایران، واکنش دولت ایران در قبال این تحریم‌ها و نحوه تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران منتشر کرده است. این گزارش در 22 جولای 2013 منتشر شد و به 646 منبع مختلف ارجاع داده شد است[4] که در نوع خود گزارشی کامل و جدید راجع به اقدامات خصمانه ایالات متحده راجع به ایران است. این گزارش را تنها یکی از سلسله گزارشات این مرکز با عنوان رقابت استراتژیک ایران و آمریکاست.

[1]http://csis.org/program/congressional-forum-islam

[2]https://csis.org/program/muslim-networks

[3]http://csis.org/files/publication/Himes_Gulf_Analysis_Iranian_Navy_(FINAL).pdf

[4]http://csis.org/files/publication/130722_iransanctions.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *