واکاوی اتاق فکر مرکز منافع ملی آمریکا (cftni)

نام پیشین این موسسه مرکز نیکسون بود که در سال 2011 به نام مرکز منافع ملی تغییر نام داد. این موسسه را بیشتر با نام نشریه معروفش “نشنال اینترست” می‌شناسند که در پی نشان دادن دیدگاهی واقع بینانه به سیاست خارجی است و به صورت دو ماه نامه از سال 2001 در حال چاپ است. این مرکز در سال 1994 توسط ریچارد نیکسون رییس جمهور اسبق ایالات متحده تاسیس شد.

در ابتدا محورهای تحقیقات این موسسه شامل موارد زیر می‌شد: امنیت انرژی و تغییرات آب و هوایی، مطالعات استراتژیک، روابط امریکا ـ روسیه، روابط آمریکا ـ ژاپن، چین و پاسفیک، و امنیت منطقه‌ای شامل مناطق خاورمیانه، حوزه خزر، و آسیای جنوبی.

ریاست این مرکز هم اکنون به عهده دیمتری سیمنز می‌باشد که مشاور غیر رسمی نیکسون بود و توسط وی نیز به عنوان رییس موسسه منصوب شد. وی پیش از آن در بنیاد کارنگی رییس بخش مطالعات اوراسیا بود. سیمنز متولد شهر مسکو می‌باشد و در سال 1973 به ایالات متحده مهاجرت نمود.

این موسسه هم اکنون بیشتر بر روی مسائل سیاست خارجی آمریکا و رابطه آمریکا با کشورهای شرق از جمله روسیه، چین، ژاپن و مسئله مهاجرت می‌پردازد. هر چند در نشست‌های این مرکز در حال حاضر مسائلی همچون ناآرامی‌هاي سوریه، و موضوعات مربوط به رژیم صهیونیستی نیز به چشم می‌خورد.

این مرکز در سال 2013 کتابی به عنوان “جنگ با ایران: عواقب اقتصادی، نظامی و سیاسی” منتشر نموده است.

این کتاب نوشته مشترک جفری کمپ و جان آلن گی می‌باشد که در آن به موضوع گزینه حمله نظامی به ایران می‌پردازد. در این کتاب سناریوهای مختلف حمله نظامی علیه ایران در صورتی که ایران خطوط قرمز را در مسئله هسته‌ای رد کند بررسی شده است. این سناریوها شامل حمله مستقیم آمریکا یا رژیم صهیونیستی به ایران، درگیری ناوهای آمریکایی با کشتی‌های جنگی ایران در خلیج فارس و گسترش جنگ، یک جنگ منطقه‌ای با کسب حمایت‌های بین‌المللی توسط آمریکا و … می‌شود. در مهیا شدن برای جنگ محاسبه حرکات ایران از لحاظ سیاسی، اقتصادی و نظامی دشوار است.

طبق این سناریوها در صورت وقوع جنگ این درگیری در جبهه‌های مختلفی شامل برخوردهای نظامی بین کشتی‌ها در خلیج فارس، جنگ در جبهه رژیم صهیونیستی و احتمال بکارگیری حزب الله و همچنین احتمال حمله به نیروهای آمریکایی در افغانستان بررسی شده است. همچنین آمده است که در صورت حمله نظامی بعید نیست که نظام سیاسی ایران و دولت در تهران سقوط کند. همچنین جنگ با ایران توازن قوا در منطقه را دجار تغییر خواهد کرد.

در نقد و بررسی این کتاب سوزان ملونی تاثیرات اقتصادی وارد شدن در یک برخورد نظامی با ایران را در کنار تاثیرات اقتصادی تحریم‌ها مورد بررسی قرار داده است. وی خاطر نشان ساخته است که حمله به ایران به حتم انتقام ایران را در پی خواهد داشت که این انتقام اقتصاد کشورهای منطقه را هدف خواهد گرفت. ایران ممکن است ذخایر نفتی، تجهیزات صادرات، منابع گاز، و سایر زیر ساخت‌های انرژی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس با از میان رفتن توان خود برای صادرات مورد هدف قرار دهد.

ایران از لحاظ اقتصادی یک کشور ایزوله نیست و چنین حمله‌ای می‌تواند بر اقتصاد کشورهای همچون هند و چین که به منابع انرژی خلیج فارس وابسته‌اند تاثیر منفی بگذارد. لذا ایالات متحده بایستی اقتصاد ایران را با تشدید تحریم‌ها مورد هدف قرار دهد.

مایکل آیزنشتات نیز به طیفی از عواقبی پرداخته است که اگر آمریکا برای مهار ایران هسته‌ای بخواهد وارد جنگ شود. وی معتقد است در این صورت تنش‌های منطقه‌ای طولانی خواهیم داشت که منجر به مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهد شد و ممکن است ایران قادر نباشد کنترل خود را بر سلاح‌هایش حفظ کند و این سلاح‌ها به دست بازیگران غیر دولتی بیفتد. آیزنشتات معتقد است جنگ با ایران احتمالا سریع پایان یابد ولی ممکن است نزاع‌های طولانی پنهان را در بر داشته باشد. مانند وضعیت کنونی کشور عراق.[1]

[1]http://cftni.org/WarwithIranSummary041913.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *