واکاوی اتاق فکر مرکز همکاری‌های بین المللی آمریکا (cic.nyu)

مرکز همکاری‌های بین‌المللی در سال 1996 توسط دکتر شپرد فورمن در دانشگاه نیویورک تاسیس شد. فورمن پیش از تاسیس این مرکز رییس بخش برنامه‌های بین الملل، حکومت داری و حقوق بشر بنیاد فورد بود.

این مرکز در پی ارتقای همکاری‌های چندجانبه در پاسخ به مشکلات جهانی است.

مهم‌ترین مشکلات جهانی از منظر این موسسه عبارتند از: منازعات، بحران‌های بشردوستانه و نجات از آنها، چالش‌های امنیت بین‌الملل شامل اشاعه تسلیحات و تغییر موازنه قدرت، کمبود منابع و نهایتاً تغییرات آب و هوایی.

این مرکز برای شروع کار خود مطالعه و تحقیق روی پنج حوزه کاری همکاری‌های چندجانبه را برگزیده است که عبارتند از: دادگاه‌های بین‌المللی، کمک برای بازسازی‌های پس از منازعات، کمک‌های بشر دوستانه، ایالات متحده و رویکرد به چندجانبه گرایی (تغییر توازن قوا جهانی در دوره گذار پس از جنگ سرد)، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌الملل.

در سال 2005 بروس جونز ریاست این مرکز را به عهده گرفت. بروس جونز مسئولیت‌های مختلفی را در سازمان ملل داشت و همکاری‌های وسیعی با موسسه بروکیگنز داشت. وی در سال 2011 به عنوان مشاور ارشد بانک جهانی در گزارش جهانی توسعه در زمینه های منازعه، امنیت و توسعه کار کرد و در سال 2010 از سوی دبیر کل سازمان ملل به عنوان گروه مشاور در تجدید نظر در ظرفیت‌های مدنی بین الملل برگزیده شد.

هم اکنون مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این مرکز پیگیری می‌شود عبارتند از:

1) پروژه منطقه‌ای افغانستان ـ پاکستان: میانجیگری استراتژیک

2) دیپلماسی بحران و عملیات‌های صلح: حل کردن و جلوگیری از بحران‌ها و جنگ

3) مدیریت نظم جهانی: چالش‌های نظم و حکومت جهانی

4) کمبود منابع و تغییرات آب و هوایی: توانمندسازی تحت شرایط کمبود

5) توسعه ایمن: مشارکت کارآمد در شکنندگی و گذار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *