واکاوی اتاق فکر مرکز مبارزه با تروریسم آمریکا (ctc.usma)

پس از حوادث تروریستی 11 سپتامبر واحدهای درسی مرتبط با موضوع تروریسم و مبارزه با آن در دانشگاه های امریکا به صورت پراکنده تدریس می‌شد.

یکی از این مراکزی که این درس را ارائه میداد دانشگاه وست پوینت بود که اهمیت موضوع باعث تشکیل مرکزی به همین نام در این دانشگاه گشت.

موسسه مبارزه با تروریسم در سال 2003 در آکادمی علوم نظامی آمریکا در دانشگاه وست پوینت در نیویورک تاسیس گشت. موضوع فعالیت این مرکز  آموزش، تحقیق و تحلیل‌های سیاسی در زمینه‌های تروریسم، مبارزه با تروریسم، امنیت داخلی و مناقشات داخلی است.

بودجه فعالیت‌های این مرکز از دپارتمان علوم اجتماعی آکادمی علوم نظامی آمریکا تامین می‌گردد. در بدو تاسیس این مرکز نیز وینسنت ویولا از دانش آموختگان این مرکز مشارکت عمده‌ای در مخارج این مرکز داشت.

این مرکز را می‌توان بازتاب دهنده افکار دولت ایالات متحده راجع به موضوع تروریسم دانست. انتشارات این مرکز همسو با سیاست‌های دوگانه ایالات متحده در برخورد با تروریسم است. به طور مثال می‌توان از موضع این مرکز در قبال تحولات و ناآرامی‌های سوریه اشاره کرد.

هرچند در پی حوادث 11 سپتامبر این مرکز شکل گرفت و دغدغه اصلی آن تهدیدات و ناآرامی‌های داحلی ایالات متحده بود ولیکن در قبال حوادث سوریه مطالب بسیاری منتشر کرده است و بدون اشاره به اقدامات تروریستی شورشیان سوریه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت بشار اسد را محکوم کرده است.

کریم سجادپور در مقاله‌ای که در این مرکز چاپ شده است یکی از علل اهمیت سوریه برای ایران را اهمیت فرودگاه دمشق در ارسال تسلیحات برای حزب الله لبنان می‌داند.[1]

این مرکز حزب الله لبنان را گروهی تروریستی بر می‌شمارد و اقدامات آنها را محکوم می‌کند.[2] در حالیکه در این مرکز یک مقاله و یادداشت که اسراییل در عنوان آن ذکر شده باشد وجود ندارد.

[1]http://www.ctc.usma.edu/posts/irans-unwavering-support-to-assads-syria

[2]http://www.ctc.usma.edu/posts/hizb-allah-resurrected-the-party-of-gods-return-to-tradecraft

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *