واکاوی اتاق فکر کمیته مخاطرات کنونی آمریکا (committeeonthepresentdanger)

اتاق فکر کمیته مخاطرات کنونی آمریکا بیش از آن که نقش یک اندیشکده را داشته باشد به عنوان یک گروه فشار در سیاست خارجی ایالات متحده نقش ایفا می‌کند.

این کمیته هدف خود را یافتن راه حلی آمریکایی برای مواجهه با چالش‌های منبعث از تروریسم و ایدئولوژی پشتیبان آن می‌داند.

این کمیته در سال 1950 به عنوان یک سازمان آموزش و دفاع که از پشتیبانی هر دو حزب برخوردار است و برای ایجاد یک اجماع ملی جهت پشتیبانی از سیاست مهار رییس جمهور ترومن در مقابل شوروی ایجاد شد. این کمیته مجدداً در سال 1976، زمانی که رهبران و اعضای آن احساس کردند که اراده امریکا برای پایان دادن به جنگ سرد تضعیف شده است، به منظور به نتیجه رساندن جنگ سرد احیا شد.

این کمیته هم اکنون نیز فعال شده است چرا که یک خطر در حال حاضر وجود دارد و آن اسلام گرایی شبه نظامی و تروریسم رو به گسترش است. آنها معتقدند که اسلام گراهای شبه نظامی با تحریف اسلام در پی این می‌باشند که جهان را وادار به پیروی از عقایدشان کنند.

طبق نشریات این مرکز رهبران و اعضای این کمیته گرد هم آمده‌اند تا به مردم آزاد بیاموزند که چه تهدیدی از سوی اسلام گرایان شبه نظامی ایالات متحده را تهدید می‌کند. این کمیته با حمایت از کاندیدایی برای رای آوردن بلکه برای رای آوردن لوایحی که مطابق نظراتشان است و یا به شکست کشاندن طرح‌هایی که مخالف با نظراتشان است تلاش می‌کنند.

در این راه آنها از ابزارهای مختلفی همچون انتشار مقالات در نشریات و روزنامه‌ها، مصاحبه، ارائه کنفرانس‌ها، کنفرانس‌های خبری، نظرسنجی‌ها و نهایتاً نطق‌هایی برای کنگره بهره می‌جویند.

این کمیته در سال 2006 کتابی با عنوان “در برابر تهران: استراتژی‌هایی برای مقابله با جمهوری اسلامی” منتشر نموده است. این کتاب خواهان مقابله و مهار همه جانبه ایران که همراه با یک رویکرد فعال برای تغییر رژیم باشد در برابر ایران است.

همچنین در پایگاه اینترنتی این کمیته بخشی مخصوص ایران وجود دارد که از ایران به عنوان یک دولت حامی تروریسم یاد شده است ولیکن آخرین مطالب مربوط به ایران در سال 2008 منتشر شده است.[1] به طور کلی می‌توان گفت که این کمیته رویکردی تند ضد ایرانی دارد.

[1]http://www.committeeonthepresentdanger.org/index.php?option=com_cpdact&Itemid=105

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *