واکاوی اتاق فکر ابتکار سیاست خارجی آمریکا (foreignpolicyi)

این اندیشکده از اندیشکده‌های جدید آمریکا در حوزه سیاست خارجی محسوب می‌گردد که در سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد.

تاسیس این اندیشکده باز می‌گردد به گسترش انتقادات علیه سیاست خارجی ایالات متحده که با وجود مشکلات داخلی چه لزومی دارد که آمریکا در ماوراء بحار حضور داشته باشد و هزینه‌های گزافی را با وجود بحران اقتصادی داخلی در آن سوی مرزها انجام دهد.

این انتقادات با اوج گرفتن بحران اقتصادی در امریکا که از سال 2008 آغاز شده بود همراه شده بود با طولانی شدن حضور نظامی و اشغال کشورهای عراق و افغانستان. علاوه بر هزینه‌ها نظامیان امریکا همچنان در این دو کشور کشته می‌شدند و هیچ نشانی از آرامش و دموکراسی در عراق و افغانستان مشاهده نمی‌شد. شهروندان آمریکایی معتقد بودند که اکنون بایستی دولت به خانه باز گردد و به مشکلات آمریکایی‌ها در داخل مرزهای این کشور بپردازد.

با وجود انتقادات فوق کارشناسان مرکز ابتکار سیاست خارجی معتقدند که ایالات متحده در قرن بیست و یکم نمی‌تواند حضور در عرصه بین‌المللی را کاهش دهد بلکه این حضور در شرایط کنونی اهمیت مضاعفی یافته است. ظهور قدرت‌های جدید همچون چین و روسیه و نیز چالشگران جدید آمریکا مانند گروه‌های تروریستی همچون القاعده ایجاب می‌کند که آمریکا همچون بازیگری قدرتمند در عرصه جهانی حضور داشته باشد و منافع خود را پی‌گیری نماید.

این موسسه اهداف خود را موارد ذیل می‌داند:

1) ادامه حضور و مشارکت دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی در جهان و رد هرگونه سیاستی که رهبری آمریکا در جهان را کاهش دهد و این کشور را به سوی انزوا پیش ببرد.

2) افزایش حمایت آمریکا از متحدین دمکراتیک خودش و مقابله با رژیم‌های یاغی که منافع آمریکا را تهدید می‌کنند.

3) ارتقای حقوق بشر در کشورهایی که توسط حکومت‌های خود سرکوب می‌شوند و ارتقای رهبری آمریکا در گسترش آزادی‌های سیاسی و اقتصادی؛

4) حمایت از بودجه دفاعی و نظامی قوی که لازمه این است که آمریکا بتواند با این تهدایدات قرن بیست و یکم مقابله کند؛

5) حمایت از مشارکت اقتصادی بین‌المللی به عنوان یک جزء کلیدی سیاست خارجی آمریکا در این شرایط آشفته اقتصاد بین الملل.

با توضیحات فوق این مرکز در مناطق خاورمیانه، آفریقا، آسیا ـ پاسفیک، قاره آمریکا و نیز اروپا به انتشار تحلیل‌های خود می‌پردازد.

از جمله موضوعات مورد بررسی این موسسه عبارتند از: رهبری آمریکا، دفاع، دموکراسی و حقوق بشر و جنگ علیه ترور.

با توجه به مواضع این مرکز این اندیشکده به موضوعات مربوط به ایران هم پردخته است. همانطور که در سطور فوق نیز ذکر شد حمایت از متحدین دموکراتیک آمریکا از سیاستهای محوری این مرکز است.

این اندیشکده رژیم صهیونیستی را مهم‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه می‌داند و حمایت از آن را دستور کار خود قرار داده است.

از مواضع اخیر این مرکز در مسائل سیاست داخلی آمریکا می‌توان به متهم کردن جمهوری خواهان در قضیه اختلافات کنگره و دولت در تصویب بودجه 2014 اشاره کرد که باعث تعطیلی دولت برای بیش از دو هفته شد.

این موسسه اخیرا مطلبی با عنوان “حقایقی در مورد تهدیدات غیر هسته‌ای رو به رشد ایران” منتشر نموده است که در آن مجموعه‌ای از مواردی از اتهامات آمریکا در مورد حمایت‌های ایران از گروه‌های تروریستی ذکر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *