واکاوی اتاق فکر یکپارچگی مالی جهانی آمریکا (gfintegrity)

این اندیشکده در سال 2006 در واشنگتن پا به عرصه وجود نهاد. همانطور که از نام آن بر می‌آید حوزه تحقیقات این موسسه مربوط می‌شود به سیاست‌های ملی و چندجانبه، موافقتنامه‌ها وضمانت‌هایی با هدف کاهش جریان‌های مالی غیرقانونی و ارتقاء امنیت و توسعه جهانی.

رییس این اندیشکده ریموند بیکر فارغ التحصیل اقتصاد دانشگاه هاروارد است که از محققین مرکز سیاست بین‌الملل است، وی همچنین سابقه کار به عنوان محقق میهمان در موسسه بروکینگز را دارد.

در واقع این اندیشکده برنامه‌ای است درون مرکز سیاست بیل‌الملل. ریموند بیکر نویسنده کتاب “پاشنه آشیل سرمایه داری: پول کثیف و چگونگی احیای نظام بازر آزاد” در سال 2005 است که در واقع این کتاب را می‌توان به عنوان انجیل این اندیشکده دانست. وی برای نوشتن این کتاب به 23 کشور سفر کرد و با 335 بانکدار، سیاستمدار، مقامات حکومتی، اقتصاددان و … حول موضوع ارتباط فرارهای مالیاتی، رشوه، پولشویی و رشد اقتصادی مصاحبه کرده است.

هدف این موسسه جلوگیری از جریان‌های مالی غیرقانونی است که باعث فقر بیشتر می‌شود. کشورهای فقیر در ازای 1 دلار کمک‌هایی که دریافت می‌نمایند 10 دلار غیر قانونی از کشور آنها خارج می‌شود.

فقدان کنترل بر جریان‌های غیرقانونی مالی کارتل‌های مواد مخدر، سازمان‌های تروریستی و کسانی که از مالیات فرار می‌کنند را قادر می‌سازد تا بطور مخفیانه پولشان را در سرتاسر جهان جابجا کنند. این جریان‌های غیر قانونی باعث می‌شود تا میلیاردها دلار از کشورهای جهان سوم خارج گردد و فقر در این کشورها تشدید شود و کشورها به سوی دولت‌های ورشسکته بروند.

بنیاد فورد یکی از حامیان این اندیشکده است. از تاثیرات این اندیشکده در حوزه داخلی می‌توان قانون توقف سوء استفاده از بهشت‌های مالیاتی که توسط سناتور کارل لوین ارائه شد نام برد و نمونه تاثیر این اندیشکده در حوزه بین‌الملل می توان به ابتکارش در”کمپین شفاف سازی گروه 20″ اشاره کرد. این ابتکار ابزارهایی را پیشنهاد می‌کرد که از شرکت‌ها می‌خواست تا سودها که کسب کرده‌اند و مالیت‌هایی را که پرداخته‌اند در هر کشور را گزارش کنند و نوعی تبادل اطلاعات مالیاتی میان دستگاه‌های مالیاتی کشورهای برقرار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *