واکاوی اتاق فکرکمیته سیاست ایران امریکا (iranpolicy)

این موسسه که می‌توان آن را گروه فشار مرتبط با مسائل مربوط به ایران نامید در سال 2005 در زمان ریاست جمهوری بوش پسر بوجود آمد. اعضای این موسسه بیشتر اعضای و مقامات سابق کاخ سفید، وزارت خارجه، سیا و پنتاگون هستند. این موسسه حامی گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی بویژه گروهک منافقین است.

دولت ایالات متحده درباره نحوه تعاملش با ایران بارها اعلام کرده است که در کنار راه حل دیپلماتیک گزینه‌های نظامی نیز هموراه روی میز است، این موسسه معتقد به راه سومی است که همان تسهیل تغییرات دیپلماتیک با حمایت از گروه‌های مخالف است.

از جمله اعضای شاخص این موسسه می‌توان به جیمز ای اکینز سفیر اسبق ایالات متحده در عربستان سعودی که در شورای روابط خارجی نیز عضویت دارد نیز اشاره کرد.

وی از منتقدین سیاست جانبدارانه ایالات متحده در مورد رژیم صهیونیستی است چرا که بدین وسیله کشورهای عرب از آمریکا فاصله می‌گیرند و این در صورتی است که آمریکا کماکان وابسته نفت کشورهای عربی است.

قابل ذکر است که وی در سال 2010 فوت کرد. این موسسه دارای یک کمیته نظامی است که افراد سرشناس نظامی ایالات متحده در آن عضویت دارند که از جمله آنها می‌توان به ژنرال ادوارد رونی اشاره کرد. وی سفیر سابق ایالات متحده در اتحاد جماهیر شوروی و نیز مذاکره کننده ارشد ایالات متحده در مذاکرات با روسیه درباره کاهش تسلیحات بود و یا می‌توان به ژنرال پال ای وللی اشاره کرد که که ریاست این کمیته نظامی را نیز به عهده دارد. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه نظامی وست پوینت و از تحلیل‌گران شبکه فاکس نیوز است.

این موسسه به طور مرتب گزارش‌های در مورد سیاست‌های مربوط به ایران منتشر می‌کند و همچنین کتبی را در این زمینه منتشر کرده است. از جمله فعالیت‌ها و تاثیر‌گزاری‌های این موسسه می‌توان از لابی اعضای آن برای خروج نام سازمان منافقین از لیست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه ایالات متحده نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *