واکاوی اتاق فکر بنیاد جیمزتون امریکا (jamestown)

این بنیاد در سال 1984 در واشنگتن تاسیس گشت. فلسفه تشکیل این بنیاد در آن زمان کمک و حمایت از مخالفین حکومت اتحاد شوروی بود که با حمایت سازمان سیا بوجو آمد.

ولیکن ماموریت امروزه اش مطلع کردن و آموزش دست اندرکاران سیاست راجع به وقایع و روندها در اوراسیا، چین و روسیه است که دارای اهمیت استراتژیک برای آمریکا هستند.

این موسسه مدعی است که تحلیل‌هایش بر پایه اطلاعات دست اول از آن منطقه است. ارتباط تنگاتنگ این موسسه با سیا در آمریکا شایع است. این موسسه در زمان جنگ سرد با کمک مالی به مخالفین بلوک شرق که به آمریکا پناهنده شده بودند در ارائه سخنرانی و چاپ مطالبشان از آنها حمایت می‌کرد.

گرچه این موسسه خود را موسسه‌ای پژوهشی می‌داند ولیکن مشی سیاسی آن نزدیک به نئومحافظه کاران آمریکاست. از اعضای مهم این موسسه می‌توان به زبیگنیو برژینسکی و بروس ریدل اشاره کرد.

در سال 2012 مسکو این موسسه را متهم به پروپاگاندا علیه این کشور کرد.

پش از جنگ سرد حوزه فعالین این موسسه از لحاظ جغرافیایی افزایش یافت و در مناطق مختلفی اقدام به تحقیق و ارائه گزارش می‌کند.

در حال حاضر از لحاظ موضوعی تروریسم در محور فعالیت‌های این موسسه است.

این موسسه علاوه بر کتب و گزارشات موضوعی 4 نشریه را به طور مرتب چاپ می‌کند که عبارتند از: “یورژیا دیلی مانیتور”، “تروریسم مانیتور”، “چاینا بریف” و هفته نامه “قفقاز شمالی”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *