واکاوی اتاق فکر شورای سیاست خاورمیانه امریکا (mepc)

شورای سیاست خاورمیانه در سال 1981 به عنوان یک اندیشکده غیر دولتی و مرکزی آموزشی کار خود را آغاز کرد. این شورا به بررسی اموری که در خاورمیانه منافع ملی آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌پردازد.

این موسسه خود را مرکزی مستقل می‌داند که نه گرایش چپ دارد و نه راست و هیچ وفاداری به کشوری جز ایالات متحده ندارد. مهم‌ترین خروجی این نشریه فصلنامه “میدل ایست پالسی” می‌باشد. نام این شورا ابتدا شورا امور اعراب ـ آمریکاییان بود که توسط ریچارد کرتیس و جرج نیفه تاسیس شد. ریچارد کرتیش بعدها “گزارش واشنگتن راجع به امور خاورمیانه” را نیز تاسیس نمود.

یکی از حامیان مالی این مرکز عربستان سعودی است. شاهزاده ولید بین طلال بن عبدالعزیز سال 2007 یک میلیون دلار به این مرکز کمک کرد.  هدف از این کمک تقویت لابی اعراب در آمریکا در مقابل لابی رژیم صهیونیستی و نیز بهبود تصویر اعراب در نزد جامعه آمریکا بود.

در آخرین شماره نشریه این مرکز یعنی “میدل ایست پالسی” در شماره پاییز 2013 مقالات مهمی چاپ شده است. مهم‌ترین این مقالات عبارتند از: چرا اسد تا سال 2013 بر سر قدرت ماند؟ توسط جاشوا لندیس؛ خانواده‌ها، قبایل و شهرها در انقلاب لیبی توسط ولفرام لچر؛ هواپیماهای بدون سرنشین: حمایت از راه جدید آمریکایی برای جنگ توسط لیلا هادسون؛ رابطه ویژه با رژیم صهیونیستی: آیا ارزش این همه هزینه کردن را دارد؟ توسط اسکات مک کانل؛ سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی توسط جرمی سالت. لازم به ذکر است که این نشریه مهم‌ترین نشریه در این حوزه محسوب می‌گردد که بیشترین اشارات در مقالات علمی این حوزه به این نشریه شده است.

این مرکز خاورمیانه را به حوزه گسترده‌ای اطلاق می‌کند که که از مراکش تا افغانستان و آسیای مرکزی را شامل می‌شود. این مرکز وب‌سایت جداگانه‌ای برای دانشجویان حوزه خاورمیانه تمهید دیده است که آدرس آن teachmideast.org  می‌باشد.

از آخرین مقالات این مرکز راجع به ایران می‌توان به “واکنش کشورهای خلیج فارس به تنش زدایی ایران و آمریکا” و “رصد دقیق ایران توسط کشورهای خلیج فارس” اشاره کرد. با توجه به حمایت مالی عربستان از این مرکز رویکرد عربی به طور ضمنی در اغلب مقالات این مرکز متبلور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *