واکاوی اتاق فکر ابتکار تهدید هسته‌ای آمریکا (nti)

این موسسه در سال 2001 با هدف تقویت امنیت جهانی با کاهش تهدیدات جهانی منبعث از سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی بوجود آمد. این کاهش تهدیدات هم از طریق کاهش اشاعه و نیز پیگیری عدم استفاده دنبال می‌شود. تد ترنر و سام نان با همکاری یکدیگر این موسسه را بوجود آوردند. تد ترنر به عنوان یکی از امپراطوران عرصه رسانه در ایالات متحده است که وی را به عنوان بنیان‌گذار شبکه سی ان ان نیز می‌شناسند.

یکی از دلایل شهرت وی هدیه یک میلیارد دلاری وی به سازمان ملل برای حمایت از ان بود که بنیاد سازمان ملل را به منظور کمک‌های داوطلبانه به سازمان ملل را نیز دایر کرد. سام نان نیز به مدت بیست و چهار سال سناتور ایالت جرجیا بود و از اعضای برجسته حزب دموکرات است که از رقبای جان کری و اوباما برای کاندیداتوری ریاست جمهوری حزب دموکرات بوده است.

در سال 2002 این موسسه با هزینه پنج میلیون دلار توسط خود موسسه و نیز سه میلیون دلار توسط دولت آمریکا 48 کیلوگرم اورانیوم غنی شده را که برای تولید دو بمب هسته‌ای کافیست را از راکتور هسته‌ای وینسا در نزدیکی بلگراد به تاسیساتی در روسیه منتقل کرد که با پایین آوردن درجه غنی‌سازی آن به عنوان سوخت هسته‌ای استفاده شد.

این موسسه نقش مهمی در تاسیس انستیتو جهانی امنیت هسته‌ای که در سال 2008 در وین بیان گذارده شد، داشت. امروز این موسسه بیش 250 عضو از پنجاه کشور جهان دارد. قطعنامه 1887 سال 2009 شورای امنیت سازمان ملل از تمام دولت‌ها می‌خواهد که استانداردهای امنیتی خود را به منظور کاهش خطر تروریسم هسته‌ای افزایش دهند.[1] این موسسه تاکنون دو فیلم مستند نیز راجع به امنیت هسته‌ای ساخته است.

قسمتی از سایت این موسسه اختصاص دارد به پرونده کشورها در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی. در پروفایل ایران اطلاعات آورده شده است که تمام اتهامات دولت آمریکا به ایران تکرار شده است.

با وجود اینکه ایران از بانیان کنواسیون سلاح‌های شیمیایی بوده است و خود از بزرگ‌ترین قربانیان این سلاح‌ها در جنگ هشت ساله بوده است در این قسمت آمده است که طبق ادعای آمریکا ایران کماکان برنامه فعالی توسعه و تولید چنین سلاح‌هایی دارد.

این بخش همچنین در مورد فعالیت‌های سایر کشورها در سه حوزه یاد شده نیز گزارشاتی اورده است که رژیم صهیونیستی نیز جزء این کشورهاست. گزارش مربوط به رژیم صهیونیستی با این عبارت شروع شده است: با توجه به موقعیت این کشور در منطقه‌ای پر تنش اسرائیل دارای برنامه پیشرفته سلاح‌های متعارف است! در ادامه با اشاره به این که رژیم صهیونیستی جزء معاهدات بین‌المللی منع تولید، اشاعه و استفاده از سلاح‌های حوزه هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی نیست آورده است که برآورد می‌شود رژیم صهیونیستی در حال حاضر 840 کیلوگرم پلوتونیوم غنی شده با درصد بالا دارد که که برای 100 تا 200 بمب هسته‌ای کافی است.

[1]http://daccess-dny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N09/523/74/PDF/N0952374.pdf?OpenElement

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *