واکاوی اتاق فکر مرکز سیاست خاورمیانه‌ی سابان آمریکا (saban)

این مرکز در سال 2002 درون موسسه بروکینگز با تمرکز بر فعالیت‌های ایالات متحده در خاورمیانه تشکیل شد. این موسسه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم ایران گزارش راهبردی صد و هفتاد صفحه‌ای با عنوان “کدام مسیر به سرزمین پارس؛ گزینه‌هایی برای راهبرد جدید آمریکا در برابر ایران”[1] را به کاخ سفید ارائه کرد که در آن تهاجم نرم و انقلاب مخملی به عنوان عملی‌ترین راهکار برای براندازی جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است.

در این گزارش با در نظر گرفتن تمام گزینه‌ها در مقابله با ایران نهایتاً تحریم همه جانبه را در برابر ایران را به دولت آمریکا پیشنهاد می‌کند که در این صورت مردم ایران را از دولت ایران دور می‌کند و دولت آسیب‌پذیرتر می‌شود.

این موسسه در آذر ماه سال 1389 گزارشی را منتشر می‌کند که در آن حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به ایران در آن شبیه‌سازی می‌شود که نتیجه این شبیه‌سازی این می‌شود که گزینه نظامی در برابر ایران در آن دوران بایستی از نظام فکری تصمیم‌گیران حذف شود.

این موسسه در سال قبلش یعنی مارس 2008 گزارشی به عنوان “ایران، تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی” منتشر نموده بود که ایران را مرکز تروریسم بین‌الملل و یکی از فعال‌ترین حامیان تروریسم در سطح جهان معرفی کرد و خواهان انجام اقدامات گسترده از جمله تحریم نفتی ایران شد.[2]

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مرکز سابان در سال‌های اخیر پروژه روابط ایالات متحده با جهان اسلام است. اين موسسه، تحقيقاتي در مورد سياست عمومي در سطوح بسيار عالي انجام مي‌دهد و ميزبان سياست‌گذاران و صاحبان عقيده و آراء در مورد مسائل عمده پيرامون روابط ايالات متحده و جهان اسلام است.  همچنين اين پروژه به دنبال همكاري و اطلاع رساني به سياست‌گذاران و مجريان و آگاهي بيشتر از روند امور در كشورها و جوامع مسلمان و چگونگي روابط آنها با ايالات متحده آمریكا است.

دكتر استفن آر گرند، عضو و مدير پروژه روابط ايالات متحده آمریكا و جهان اسلام درسال 2010 است. اين پروژه از اجزاي متعدد و بهم پیوسته‌اي تشيكل مي‌شود: نشست جهان اسلام و ايالات متحده كه رهبران مطرح در حوزه‌هاي سياسي، تجاري، رسانه‌اي دانشگاهي و جامعه مدني را از جهان اسلام و ايالات متحده، در راستاي مباحثات و گفتگوهاي ضروري گرد هم مي‌آورد.

طي 7 سال گذشته، نشست سالانه ايالات متحده آمریكا و جهان اسلام، به عنوان اولين نشست با حضور رهبران مهم دولتي، جامعه مدني، دانشگاه‌ها، تجار، جوامع مذهبي و رسانه‌ها از سراسر جهان اسلام و ايالات متحده آمریكا در دوحه قطر برگزار مي‌شود.[3]

[1]http://www.brookings.edu/~/media/research/files/papers/2009/6/iran%20strategy/06_iran_strategy.pdf

[2]http://www.brookings.edu/~/media/research/files/articles/2008/3/iran%20byman/03_iran_byman.pdf

[3]http://dspace.cigilibrary.org/jspui/bitstream/123456789/29976/1/The%20Role%20of%20Religious%20Leaders%20and%20Religious%20Communities%20in%20Diplomacy.pdf?1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *