واکاوی اتاق فکر موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن آمریکا (washingtoninstitute)

این موسسه در سال 1985 در واشنگتن فعالیت خود را آغاز نمود. محور فعالیت‌های این موسسه سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه است. این اندیشکده هدف خود را رسیدن به یک فهم واقع بینانه و متعادل از منافع ایالات متحده در خاورمیانه و اتخاذ سیاست‌هایی است که این منافع را تامین می‌کند، بیان کرده است.

ولیکن با نگاهی به نحوه تشکیل و حامیان این موسسه و مطالب منتشر شده توسط این اندیشکده چنین به نظر می‌رسد که این موسسه به دنبال تامین منافع رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است تا سیاستی متعادل.

مایکل ایندیک که از اعضای برجسته ایپک است و طراح قانون داماتو علیه ایران نیز می‌باشد در سال 1985 کمک به تاسیس این موسسه نمود. در سال 1982 ایندیک در آیپک اقدام به تاسیس یک مرکز تحقیق نمود ولیکن با توجه به این که این مرکز در دل آیپک بود و نتیجه تحقیقاتش نمی‌توانست به عنوان تحقیقاتی متعادل و بی طرفانه در نظر گرفته شود اقدام به تاسیس این مرکز نمود.

قابل ذکر است که ایندیک یکی از دیپلماتهای برجسته آمریکاست که به عنوان سفیر ایالات متحده در تل آویوو نیز مدتی فعالیت کرده است. از افراد حامی مالی این موسسه می‌توان به سناتور دموکرات آمریکایی فرانک لاتنبرگ اشاره کرد که از مدیر مسئولان روزنامه نیویورک تایمز بود که در ژوئن سال 2013 فوت شد.

این موسسه در ابتدای فعالیتش بیشتر به مسائل مرتبط به اعراب و رژیم صهیونیستی می‌پرداخت ولیکن با تحولات سال 1990 در عرصه بین‌الملل و نیز خاورمیانه از جمله فروپاشی اتحاد شوروی و جنگ خلیج فارس حوزه مطالعات این موسسه نیز گسترده‌تر شد. از کارشناسان مربوط به مسائل ایران این موسسه می‌توان به مایکل سینگ، پاتریک کلاسون، مایکل آیزنشتات، جیمز جفری و مهدی خلجی اشاره کرد.

این موسسه در یکی از آخرین تحلیل‌هایش در سال 2014 توسط مایکل نایتس عنوان کرده است که خروج آمریکا در عراق خیلی زود بوده است.

کارشناس این اندیشکده بر این باور است که هر چند آمریکا در عراق دستاوردهایی داشته است اما مأموریت خود را در این کشور به پایان نرساند و در نتیجه خروج از این کشور صحیح نبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *