واکاوی اتاق فکر مرکز بین‌المللی وودرو ویلسون برای دانشمندان آمریکا (wilsoncenter)

این موسسه در سال 1968 با مصوبه کنگره ایالات متحده به افتخار وودرو ویلسون رییس جمهوری آمریکا درون مرکز اسمیث سونیان تاسیس شد. شعار این موسسه تحقیق مستقل، گفتگوی آزاد و ایده‌های قابل اجراست.

این موسسه بخش اعظم بودجه خود را از دولت ایالات متحده دریافت می‌کند و رییس این مرکز برای یک دوره شش ساله از سوی رییس جمهور آمریکا انتخاب می‌شود.

این بدان معناست که رویکردهای این اندیشکده را می‌توان همسوی با رویکردهای دولت ایالات متحده دانست.

مدیر این اندیشکده هم اکنون خانم جین هرمان است نماینده 16 سال نماینده کنگره ایالات متحده بوده و عضو حزب دمکرات است. وی برای کاهش اتهامات دو تن از اعضای آیپک در وزارت دادگستری در سال 2006 لابی کرد که این موضوع رسانه‌ای شد.[1]

این موسسه در طیف وسیعی از موضوعات فعالیت می‌کند که مسائلی همچون جنگ سرد، صلح سازی، جهانی شدن و اقتصاد، کشاورزی و غذا، سلامت جهانی، تاریخ، حکومت جهانی و… را شامل می‌شود و نیز به بررسی مسایل مهم تمام مناطق دنیا نیز می‌پردازد. فصلنامه و هفته نامه ویلسون از نشریات مهم این مرکز محسوب می‌شود.

برنامه خاورمیانه در مرکز وودرو ویلسون در 15 ژوئن 2010 کنفرانسی با عنوان “فمینیسم اسلامی و فراسوی آن مرز جدید: وابستگی و تساوی در خانواده و جامعه” برای اندیشمندان برگزار کرد.

در این کنفرانس از پژوهشگران رشته‌های مختلف دعوت به عمل آورد تا درباره اقدامات پیشین و جاری فعالان فمینیسم در مسیر رسیدن به اصل تساوی تحت شرایط پیچیده با سایرین تبادل نظر کنند.

در مقدمه این گزارش که به قلم هاله اسفندیاری ـ مدیر برنامه خاورمیانه ـ و مارگوت بدران ـ پژوهشگر ارشد مرکز وودرو ویلسون ـ نوشته شده، آمده است: در دو دهه گذشته در کشورهای با اکثریت مسلمان، موضوع تساوی زن و مرد در فمینیسم اسلامی با این هدف اصلاح قانون خانواده، مطرح شده بود که ساختاری مذهبی دارد و همچنین مانع از نادیده گرفتن حقوق یکسان در جامعه‌ای شود که طرفداران محافظه کار مردسالار آن در تلاشند تا رویکرد اسلامی خود را بر این مسئله تحمیل کنند. همچنین این گزارش در پایان عنوان می‌کند که با این حال، رویکرد فمینیسم اسلامی برای ایجاد تغییر به تنهایی کفایت نخواهد کرد.[2]

از پروژه‌هایی که هم اکنون در این اندیشکده درباره ایران در حال اجراست پروژه به روزرسانی ایران است که در در آن به صورت روزانه اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود. از ایرانیان که در این موسسه فعالیت می‌کند می‌توان به حنیف ضراب کاشانی اشاره کرد که در گزارشی که این موسسه تحت عنوان نفوذ ایران در آمریکای لاتین به سنای آمریکا ارئه داده است نیز مشارکت کرده است که مطالبی ضد ایران در آن ایراد شده است.[3] از دیگر ایرانیانی که با این موسسه همکاری دارند می‌توان به تریتا پارسی، خسرو شاکری، حبیب الله ابولحسن شیرازی، کامران طارمی و نیره توحیدی می‌توان اشاره کرد. از آخرین مطالبی که در این اندیشکده راجع بع ایران چاپ شده است گزارشی است با عنوان چالش‌های سیاست خارجی و داخلی پیشروی رییس جمهور جدید ایران است که با همکاری 25 کارشناس این موسسه به چاپ رسیده است.[4]

[1]Burger, Timothy (October 10, 2006). “Exclusive: Feds Probe a Top Democrat’s Relationship with AIPAC”.Time magazine (Time magazine). Retrieved April 20, 2009.

[2]http://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/Islamic%20Feminism%20and%20Beyond.pdf

[3]http://www.foreign.senate.gov/imo/media/doc/Cindy_Arnson_Testimony1.pdf

[4]http://www.wilsoncenter.org/sites/default/files/domestic_and_foreign_policy_challenges_of_the_new_iranian_president_hassan_rouhani_0.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *