واکاوی اتاق فکر شورای ملی ایران و آمریکا (niacouncil)

این شورا در سال 2002 در واشنگتن بنیان گذارده شد که به ادعای پایگاه اینترنتی این شورا نظرات این شورا منعکس کننده دیدگاه جامعه آمریکائیان ایرانی تبار آمریکاست. این شورا اخبار و گزارشات خود را به دو زبان انگلیسی و فارسی انتشار می‌دهد و اهمیت آن از آن جهت است که کنگره بعضاً به گزارشات این شورا ارجاع می‌دهد؛ از نمونه تاثیرات این شورا بر تصمیم‌گیری در ایالات متحده می‌توان به تاثیر لابی‌گری این شورا در تصمیم کنگره ایالات متحده در نشان دادن چراغ سبز جهت عملیات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران اشاره کرد.[1]

ریاست این شورا هم اکنون به عهده تریتا پارسی است.[2] این شورا به طور مخفف خود نیاک می‌نامد که ابتدا حروف تشکیل دهنده این شوراست. بخش اعظم هزینه نیاک از طرف جامعه ایرانی آمریکایی و وام‌های بلاعوض توسط بنیادهای بزرگ آمریکایی مانند صندوق پلوشرز (Ploughshares Fund) و صندوق برادران راکرفلر (Rockefeller Brothers Fund) تامین می‌گردد. این موسسه با اندیشکده آمریکایی بنیاد آمریکای نوین و اندیشکده انگلیسی عفو بین‌الملل همکاری دارد.

نیاک نقض حقوق بشر در ایران را به صورت مستمر محکوم کرده و خواستار آزادی‌های گسترده‌تر شده است. در هنگام انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، نیاک نقشی کلیدی در آموزش مردم و تصمیم گیران ایالات متحده در مورد تحولات ایران و مطالبات مردم ایران برای شمارش آراء و احترام به حقوق آنها ایفا نمود. می‌توان به طور خلاصه موضع این شورا در مورد ایران را حمایت از فشارهای دولت آمریکا به دولت ایران دانست ولیکن جنگ را برای تغییر رفتار ایران مطرود می‌داند.

[1]http://www.ipsnews.net/2008/09/us-iran-resolution-shelved-in-rare-defeat-for-israel-lobby/

[2]http://mobile.bloomberg.com/news/2013-08-04/rohani-taps-u-s-educated-foreign-minister-to-end-iran-sanctions.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *