واکاوی اتاق فکر مرکز توسعه بین‌الملل دانشگاه هاروارد آمریکا (hks.harvard)

مرکز توسعه بین‌الملل که در دانشگاه هاروارد واقع است برای فهم بهتر مشکلات توسعه فعالیت می‌کند و راه‌حل‌های معتبری را به زعم خویش برای حل مشکل فقر جهانی ارائه می‌دهد.

در واقع جامعه هدف مطالعاتی این مرکز کشورهای در حال توسعه می‌باشند که برای توسعه پایدار و فراگیر این جوامع راه‌حل‌هایی ارائه می‌گردد.

اهداف اولیه این مرکز را می‌توان موارد ذیل دانست: ارائه سیاست‌های توسعه‌ای جهت تسهیل حرکت کشورها به سوی فعالیت‌های مولد بیشتر؛ بهبود خدمت‌رسانی آموزش، سلامت و دیگر خدمات اجتماعی؛ طراحی نهادها، سیاست‌ها و اقداماتی که توسعه پایدار که در آن نیازهای انسان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد را ارتقا دهد؛ گسترش بازار برای آنها که توان رقابتی کمتری دارند و تقویت انها؛ تغییر مسیر به سویی که استراتژی‌های رشد درک، طراحی و اجرا گردد.

این مرکز با بهره‌گیری از دانشمندان مختلف دانشگاه هاروارد در صدد پر کردن شکاف‌های موجود در امر توسعه بین رشته‌ها و تخصص‌های دانشگاهی لازم برای این امر است.

بدین منطور این مرکز متخصصانی را از قسمت‌های مختلف دانشگاه شامل مرکز کندی، دانشکده هنر و علوم، دانشکده سلامت عمومی، مدرسه پزشکی، مدرسه حقوق، مدرسه اقتصاد و سایر بخش‌های دانشگاه به خدمت گرفته است.

ارتباطات مسئولین این مرکز با تصمیم‌سازان در ایالات متحده فرصت مناسبی را برای ارائه تحقیقات‌شان به دولت فراهم کرده است که می‌تواند گام مهمی در عملیاتی شدن پیشنهاد‌هایشان باشد.

مهم‌ترین حامیان مالی این مرکز عبارتند از: خانواده سانتو دومینگو، استاندارد بانک، مرکز بین‌المللی برای امنیت ورزشها، مایندتک، بنیاد امپاور، مرکز توسعه جهانی، گوگل و بنیاد آمریکای باز.

با توجه به محوریت موضوع توسعه در تحقیقات این مرکز، این اندیشکده مطالب گسترده‌ای راجع به کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله کشورهای آفریقایی منتشر نموده است. قابل ذکر است که اتیوپی، روندا و آفریقای جنوبی سه کشور آفریقایی هستند که بخش مجزایی در آفریقا به آنها اختصاص داده شده است.

این مرکز در بخش بین‌الملل خود، منطقه خزر را به عنوان بخش جداگانه‌ای آورده است و تحقیقاتی را راجع به این حوزه جغرافیایی انجام داده است که می‌تواند مورد استفاده محققان و تصمیم‌سازان قرار بگیرد. از افرادی که در این حوزه فعال می‌باشد می‌توان به گرهام آلیسون اشاره کرد. ریاست این مرکز هم اکنون به عهده ریکاردو هاسمن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *