واکاوی اتاق فکر موسسه اربان آمریکا (urban)

این موسسه همانطور که از نام آن بر می‌آید به بررسی مسائل شهری می‌پردازد. موسسه اربان یک اندیشکده غیر حزبی است که در سال 1968 توسط دولت لیندون جانسون در آمریکا برای بررسی و ارائه راه‌حل برای مشکلات شهری در واشنگتن تاسیس شد.

این موسسه به تحقیقات سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی می‌پردازد و برنامه‌های اجتماعی را ارزیابی می‌کند و آگاهی‌های لازم را به عموم مردم راجع به مسائل اساسی جامعه‌شان می‌دهد و برای سایر دولت‌های در حال توسعه نیز مشاوره‌ها و کمک‌های تکنیکی لازم را ارائه می‌دهد.

این موسسه از ده مرکز تحقیقاتی تشکیل شده است که عباتند از:

1) مرکز سیاست‌های آموزشی: این مرکز به ارزیابی دانش آموزان و مدارس در یک عرصه مسئولیت‌پذیر می پردازد. در واقع این مرکز به تاثیر عواملی همچون خانواده و محله به کارکرد مدارس و موفقیت آموزشی، تعیین اینکه چقدر مدارس دانش آموزان را برای به عهده گرفتن مشاغل آماده می‌کنند، استراتژی‌هایی برای کمک به جوانانی که در معرض خطرند و موفقیت آنها در مدارس، مکانیسم‌های مالی مدارس، ابتکارات پیشرفت و اصلاح مدارس و … می‌پردازد.

2) مرکز سیاست‌های سلامت: این مرکز به تحقیق راجع به هزینه‌های درمان، درسترسی به درمان از سوی مردم جامعه و اصلاحات در این عرصه می‌پردازد. به طور مفصل‌تر می‌توان گفت که این مرکز روندهای عرصه سلامت را تحلیل و بررسی می‌کند و به دلایل تغییرات پوشش بیمه درمانی، دسترسی به درمان و استفاده از سرویس‌های خدمات درمانی توسط کل جمعیت جامعه می‌پردازد. از جمله دیگر مسائل مهم در این عرصه که این مرکز به آنها می‌پردازد عبارتند از: بیمه‌های خصوصی، معلولیت و مراقبت‌های بلند مدت، جمعیت آسیب‌پذیر و اصلاحات بیمه درمانی و بیمه نشدگان.

3) مرکز سیاست‌گذاری درآمدها: این مرکز به تجزیه و تحلیل امنیت اقتصادی خانواده‌های آمریکایی از بدو تولد تل زمان مرگشان می‌پردازد. در واقع می‌توان گفت که این مرکز به مطالعه تأثیر سیاست‌گذاری‌های عمومی رفتار و اقتصاد خانواده‌ها می‌پردازد به ویژه خانواده‌های ناتوان، مسن و با درآمدهای پایین. این مرکز پروژه‌های مختلفی برای فعالیت خود تعریف کرده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: بیکاری و بهبود، اندازه‌گیری فقر در سطح کشور، الگوهای کار و بازنشستگی و تغییرات آن در سی سال اخیر، و ریسک و بهبود: فهم تغییرات ریسک بر درآمد خانواده‌ها.

4) مرکز حکومت‌داری و توسعه بین‌الملل: محور فعالیت‌های این مرکز حمایت از رشد و روند دموکراسی‌سازی در کشورهای در حال توسعه است. جوامعی که هدف مطالعات این مرکز هستند کشورهای شکننده، در حال گذار و در حال توسعه می‌باشند. این مطالعات ما را قادر می‌سازد تا بهتر بفهمیم که چگونه بخش عمومی جامعه (غیردولتی) به اندازه‌ای قدرتمند شده‌اند که به رشد اقتصادی دست یابند و به طور پایداری خدمات عمومی را فراهم کنند. برای مثال یکی از تحقیقات اخیر این مرکز در پی دلایل خدمات شهری بهتر در آسیای جنوبی است[1]؛ و یا در پروژه دیگری این مرکز از شهرداران در کشور کوزوو حمایت می‌کند[2].

5) مرکز سیاست‌گذاری دادگستری و عدالت: این مرکز با جوامع مختلف به منظور از بین بردن جرم و خشونت همکاری می‌کند. دغدغه محققان این بخش جمع آوری شواهدی دال بر کارآمدی برنامه‌های موجود و تهیه راهنمایی برای پیشرفت در سیستم‌های دادگستری است؛ که در نهایت این تحقیقات با هدف نهایی ارتقای امنیت و بهبود جوامع مختلف در سرتاسر کشور می‌باشد.

6) مرکز کار، خدمات انسانی و جمعیت: این مرکز به بررسی سیاست‌هایی که روی کارگران، کودکان و مهاجرین تاثیر می‌گذارد، می‌پردازد. در واقع این مرکز به تجزیه و تحلیل روندهای اشتغال و درآمد، مطالعه چگونگی رشد و تغییر جمعیت آمریکا، ارزیابی برنامه‌هایی که بی‌خانمان‌هاست، رفاه کودکان و آموزش‌های شغل‌ها می‌پردازد. از دیگر موضوعاتی که این مرکز راجع به آنها تحقیق می‌کند عبارتند از: مهاجرت، مرگ و میر، سلامت جنسی و تولید مثل، خطرپذیری رفتار دوران بلوغ، مراقبت از کودکان، خشونت‌های خانگی و توسعه جوانان. از آخرین تحقیقات این مرکز می‌توان به تغییر ثروت آمریکایی‌ها، تقویت ازدواج در مراکز فقیر و خانواده‌های تک سرپرست در دوران رکود اشاره کرد.

7) پروژه خانواده‌های شاغل کم درآمد: حدود چهل درصد جامعه آمریکا درآمدی کمتر از دو برابر میزانی که دولت برای خط فقر تعیین کرده است، دارند. بسیاری از این خانواده‌ها با وجود اینکه شاغل هستند ولی در برآوردن نیازهای روزانه خود دچار مشکل هستند. این پروژه به مشکلات زندگی این خانوده‌ها می‌پردازد و تجارب مختلف این خانوده‌ها را در چهار عرصه زیر بررسی می‌کند: امنیت اقتصادی، شبکه امنیت شامل سوبسید برای این خانواده‌ها، فرصت‌های زندگی بهتر برای کودکان و نابرابری قومی و نژادی.

8) مرکز سیاستگذاری جوامع و مسکن در کلان شهرها: تحقیقات این مرکز به بررسی عواملی که کیفیت زندگی در جوامع آمریکایی را شکل می‌دهند، فرصت‌هایی که این جوامع برای ساکنین خود فراهم می‌کنند، کارآمدی سیاست‌گذاری عمومی دولت فدرال و محلی راجع به محله‌ها و مسکن شهری می‌پردازد.

9) مرکز امور خیریه و عام المنفعه: همان طور که از نام آن بر می‌آید این مرکز تحقیقاتی پیرامون نقش و تاثیر موسسات خیریه و عام المنفعه می‌پردازد. از جمله موضوعاتی که این مرکز راجع به آن فعالیت کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خیریه‌ها و سیاست‌گذاری مالیاتی، مرکز ملی آمار امور عام‌المنفعه و مطالعه ملی قراردادهای دولت با سازمان‌های عام المنفعه.

10) مرکز سیاست‌گذاری مالیاتی بروکینگز ـ اربان: این مرکز به اطلاع‌رسانی راجع به سیاست‌های مالیاتی از طریق مناظره و تحلیل‌های شفاف و ارائه توضیحات و حقایق پیرامون این موضوع می‌پردازد.

از جمله مهم‌ترین خروجی‌های این مرکز کتابی است راجع به سیاست‌های مالیاتی که به عنوان راهنمایی برای شهروندان برای انتخابات 2012 و پس از آن منتشر شده است.[3]

[1]http://www.urban.org/center/idg/highlights/Urban-Service-Delivery-in-South-Asia.cfm

[2]http://www.urban.org/center/idg/highlights/Kosovo-Mayors-Forum.cfm

[3]http://www.taxpolicycenter.org/briefing-book/index.cfm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *