واکاوی اتاق فکر موسسه جیمز بیکر برای سیاست‌گذاری عمومی در دانشکاه رایس آمریکا (bakerinstitute)

این موسسه که بطور خلاصه با نام موسسه بیکر شناخته می‌شود در سال 1993 در دانشگاه رایس در تگزاس تاسیس شد. حوزه فعالیت‌های این اندیشکده سیاست‌گذاری عمومی است و نامگذاری این مرکز به افتخار جیمز بیکر وزیر امور خارجه و خزانه داری اسبق ایالات متحده بوده است. این مرکز در پی ارتباط دادن تئوری با مسائل عملی روز دنیاست.

از جمله عرصه‌های فعالیت و تحقیقات این مرکز می‌توان به مطالعات آسیا و آمریکای مرکزی، اقتصاد بین‌الملل، فرهنگ و مذهب، علم و تکنولوژی، سیاست‌های فضایی، سیاست‌های مالیاتی و مخارج دولت و مطالعات شهری اشاره کرد.

این موسسه حامی سازمانی با نام گروه مطالعات عراق نیز می‌باشد. این موسسه در گزارش مربوط به اندیشکده‌های برتر دنیا که توسط دانشگاه پنسیلوانیا منتشر شد حایز رتبه 21 در میان برترین اندیشکده‌های جهان شد.

به علت واقع بودن این اندیشکده در قلب انرژی ایالات متحده یعنی تگزاس این موسسه مطالعات گسترده‌ای را در این عرصه انجام می‌دهد.

ریاست این مرکز هم اکنون به عهده ادوارد ژریجیان سفیر سابق ایالات متحده در سوریه و اسرائیل است. علاوه بر وی  افراد مهم دیگری نیز در هیات مشاوران این مرکز عضویت دارند که از جمله مهم‌ترین آنان مادلین آلبرایت و کالین پاول می‌باشند. هوشنگ انصاری وزیر اطلاعات کابینه هویدا نیز به این موسسه کمک مالی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *