واکاوی اتاق فکر مرکز بلفر برای مطالعات امور بین‌المللی در دانشگاه هاروارد آمریکا (belfercenter)

این مرکز در سال 1973 توسط پال دوتی در دانشگاه هاروارد تاسیس شد. هدف ابتدایی آن ارائه تحلیل‌های تخصصی حول موضوع کنترل تسلیحات و خطرات هسته‌ای بود.

در دهه نود حوزه فعالیت‌های این مرکز گسترده‌تر شد و به موضوعات دیگر جهانی نیز پرداخت. این مرکز در حال حاضر دو وظیفه را برای خود تعریف کرده است؛ وظیفه اول آن عبارت است از کمک به پیشبرد دانش در زمینه مهم‌ترین چالش‌های امنیت بین‌الملل و سایر موضوعات حساس همچون سیاست‌های زیست محیطی و انرژی و موضوعات بین‌المللی فراگیر و وظیفه دوم این موسسه تربیت رهبران و کارشناسان آینده در حوزه‌های فوق می‌باشد.

در راستای این وظایف این مرکز تنها به به انجام تحقیقات در حوزه‌های بین‌المللی می‌پردازد بلکه تجویزاتی را نیز برای مقامات حکومتی در راستای تغییر سیاست‌ها برای رسیدن به نتایج مطلوب ارائه می‌دهد.

چالش‌های بین‌المللی که این موسسه موسسه به آن می‌پردازد شامل موضوعاتی همچون سیاست‌های انرژی، اشاعه هسته‌ای، تروریسم و تغییرات آب و هوایی می‌باشد.

سه موضوع اول موضوعاتی که عمده هجمه‌های بین‌المللی علیه ایران حول این موضوعات است. این موسسه نیز درباره این موضوعات در حال حاضر راجع به ایران بویژه در زمینه هسته‌ای گزارشات بسیاری منتشر می‌کنند.

بنیاد فورد از مهم‌ترین حامیان مالی این مرکز محسوب می‌شود. فصلنامه امنیت بین‌الملل مهم‌ترین نشریه این مرکز به شمار می‌آید. در شماره تابستان 2013 این نشریه مطلبی با  عنوان “مذاکرات هسته‌ای با ایران”[1] که متن کامل آن قابل دسترس می‌باشد؛ و مطلبی دیگری با عنوان “تئوری جنگ عادلانه و حمله به غزه” منتشر شده است.

از محققین برجسته این مرکز که راجع به موضوعات مربوط به ایران فعالیت می‌کنند می‌توان به گراهام الیسون، استفن والت و نیکلاس برنز نام برد. گراهام آلیسون هم اکنون مدیر مرکز بلفر است و عمده شهرت وی به جهت نظریاتش در باب تئوری‌های تصمیم‌گیری و بازیگر عقلانی است.

وی سابقه مشاورت وزیر دفاع آمریکا را نیز دارد و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون مدال دفاع از رییس جمهور به پاس خدماتش در حوزه دفاع از آمریکا دریافت کرد.

از مهم‌ترین تالیفات استفن والت می‌توان به کتاب مشترکش با جان میرشایمر در سال 2007 با عنوان لابی رژیم صهیونیستی و سیاست خارجی ایالات متحده اشاره کرد که این کتاب به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.

نیکلاس برنز از دیپلمات‌های برجسته ایالات متحده به شمار می‌آید که سابقه سفارت در کشور مصر نیز در زندگی نامه او مشاهده می‌شود؛ حوزه تخصص وی خاور‌میانه و مسائل امنیتی‌ ـ دفاعی ایالات متحده است. از محققین ایرانی این مرکز نیز می‌توان به جواد صالحی اصفهانی اشاره کرد که به صورت میهمان در این مرکز فعالیت می‌کند.

از تاثیرات اخیر این مرکز در عرصه عملی سیاست می‌توان به لایحه نان ـ لوگار (Nunn-Lugar) اشاره کرد که توسط دو سناتور در کنگره آمریکا مطرح شد و به تصویب رسید که دستور کار پیشگیری از تروریسم هسته‌ای است که ابتکاری در عرصه امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود؛ دو سناتوری که این طرح را پیشنهاد دادند از محققین این مرکز می‌باشند و این لایحه در این مرکز شکل گرفت.[2]

[1]http://belfercenter.ksg.harvard.edu/files/IS3801_pp174-192.pdf

[2]http://belfercenter.ksg.harvard.edu/about/policy-impact.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *