واکاوی اتاق فکر خانه آزادی آمریکا (freedomhouse)

این موسسه در سال 1941 به منظور انجام تحقیقات در باب موضوعات دموکراسی، آزادی سیاسی و حقوق بشر بوجود آمد و این سازمان خود را صدایی رسا برای دموکراسی و آزادی در تمام دنیا نامیده‌اند.

مهم‌ترین فعالیت این سازمان را می‌توان در انتشار گزارشات سالانه با عنوان آزادی در جهان دانست که راجع به هر کشور بطور جداگانه‌ای گزارشی انتشار می‌دهد که با امتیاز دادن به آن میزان آزاد بودن آن کشور را می‌سنجد.

در گزارش سال 2013 این سازمان در مورد ایران با امتیاز 6 کشور غیر آزاد معرفی شده است که یکی از دلایل این عدم آزادی سرکوب تظاهرات مردم در پی اعتراض مردم به مشکلات اقتصادی نام برده شده است[1]. این که این تظاهرات در کجا برگزار شده است و چگونه سرکوب شده است اشاره‌ای نشده است! کره شمالی، تبت، سومالی و سودان در گزارش سال 2013 با کسب امتیاز 7، غیر آزادترین کشورهای جهان نامیده شده است.

از مجموع 195 کشور مورد بررسی این سازمان در سال 2013 که در سه دسته کشورهای آزاد، نیمه آزاد و غیر آزاد تقسیم شده‌اند 90 کشور به عنوان کشور آزاد، 58 کشور به عنوان کشور نیمه آزاد و 47 کشور به عنوان کشور غیر آزاد شناسایی شده‌اند.[2]

این سازمان حدود هشتاد درصد بودجه خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند و در کنار دولت آمریکا بنیاد برادلی، بنیاد اسمت ریچادسون و دولت آلمان از سایر حامیان مالی این اندیشکده محسوب می‌شوند. این موضوع که موسسه بخش اعظم بودجه خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند باعث اننتقادات فراوانی راجع به فعالیت‌های این موسسه شده است.

[1]http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2013/iran

[2]http://www.freedomhouse.org/sites/default/files/Map%20of%20Freedom%202013,%20final.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *